SVV3S_ZSP1 Základy speciální pedagogiky 1 psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SVV3S_ZSP1/01: St 15:45–16:30 učebna 25, J. Viktorin
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s: charakteristikou mentálního postižení; demencí; Downovým syndromem; etiologií mentálního postižení; klasifikací mentálního postižení; charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení; poradenskými službami pro žáky s mentálním postižením; systémem vzdělávání žáků s mentálním postižením.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit termín „mentální postižení“; použít informace o systému vzdělávání žáků s mentálním postižením; předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávání; interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu a demence.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentálního postižení. 3. Demence. 4. Zdánlivé mentální postižení. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentálního postižení. 7. Klasifikace mentálního postižení. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 10. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením. 11. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. 12. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. 13. Vzdělávání žáků s mentálním postižením v rámci profesní přípravy. 14. Další vzdělávání osob s mentálním postižením. 15. Zařízení sociálních služeb.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • BAZALOVÁ, B. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. 140 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. 208 s. ISBN 80-86633-40-3.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Anotace odborné publikace z oboru psychopedie. Aktivní účast (80 %). Písemný test (30 otázek). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.