PdF:ZS1MK_PDM2 Didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
ZS1MK_PDM2 Didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/1. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_PDM2/OS01: Pá 3. 3. 13:55–16:30 učebna 30, Pá 17. 3. 13:55–16:30 učebna 35, Pá 31. 3. 8:25–11:00 učebna 35, 13:55–16:30 učebna 32, R. Blažková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování disciplíny je student schopen ovládat aplikaci teoretických matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ.
- Osnova
- Numerace v oboru přirozených čísel. Operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti. Racionální čísla. Numerace v oboru desetinných čísel. Operace s desetinnými čísly. Funkce a rozvoj funkčního myšlení. Rozvoj kombinačního myšlení. Elementy teorie grafů, prvky matematické statistiky a jejich vhodné využití v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Aplikace učiva matematiky, řešení slovních úloh a vytváření projektů. Zavádění základních geometrických pojmů, různé možnosti přístupů. Rozvíjení geometrické a prostorové představivosti u žáků 1. stupně. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. . Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Metodika řešení slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. [1. část] a. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Písemná a ústní zkouška (70%)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/ZS1MK_PDM2