FJ1011 Fonetika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. Učitelství pro 1. st. ZŠ prez. 2 hod. cvičení, komb. 8 konzultací. 3 kr. (plus ukončení). Učitelství pro 1. st. ZŠ prez. i komb. 2 kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ1011/01: St 13:55–14:40 učebna 2, Z. Schejbalová
FJ1011/02: Út 13:55–14:40 učebna 55, Z. Schejbalová
Předpoklady
FJ1010 Fonetika 1 || FJB_FO1S Fonetika 1 - sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Fonetika 2 je lingvisticky orientovaný předmět, který rozvíjí lingvistickou kompetenci v oblasti fonetiky a fonologie z pohledu uživatele jazyka a také budoucího učitele. Navazuje na předměty Fonetika 1 a Cvičení z fonetiky (z 1 semestru). Cílem předmětu je nácvik suprasegmentálních jevů francouzského zvukového systému s důrazem na přízvuk, rytmus a intonaci, přepis a čtení souvislých textů. Upevnění správné výslovnosti hlásek v kontextu souvislého textu a nácvik správného vázání, přízvuku a rytmu v souladu s potřebami českého učitele francouzštiny. Nedílnou součástí semináře jsou pravopisná cvičení – diktáty, nácvik správné výslovnosti prostřednictvím recitace vybraných básní zpaměti (autorů – Ronsard, Verlaine, Baudelaire, Apollinaire, ...) s analýzou správné výslovnosti (individuální audio nahrávky). K tomuto kurzu mají studenti k dispozici také e-learningový výukový materiál. Kurz je ukončen písemnou částí (diktát, slovní zásoba) a ústní zkouškou (četba neznámého textu, okruhy otázek probírané v předmětech Fonetika 1 a Fonetika 2). Studenti mohou pracovat samostatně, protože má tento kurz zpracovanou e-learningovou oporu.
Osnova
  • Sylabus seminářů (jedna kapitola = 2 týdny) 1. Slabika. Rytmická skupina. 2. Poziční zákony a vokalická harmonie. 3. Asimilace, akomodace, disimilace 4. Vázání, enchaînement, elize. 5. Druhy francouzského přízvuku. 6. Větný přízvuk. Základní intonační vzorce.
Literatura
  • Fenclová, M. (2010). Stručná korektivní fonetika francouzštiny: výklady, přehledy a cvičení. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  • Kyzlinková, M., & Hambalčíková, L. (2005). Conversation française. Tome II. Brno: Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky.
  • Abry, D., Charalon, M.-L. Les 500 exercices de phonétique. Paris: Hachette, 2011.
  • Léon, M. (1991). Exercices systématiques de prononciation française. Rythme et intonation. Paris: Hachette.
  • Bry, D., & Chalaron, M.-L. (1994). Phonétique (350 exercices). Paris: Hachette.
  • Carton, F., & Rossi, M. (1983). Les accents des Français. Paris: Hachette.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace, konzultace (pro kombinované studium).
Metody hodnocení
Zkouška : písemná část – diktát, fonetická transkripce vět, slovní zásoba ústní část - probraná témata, četba neznámého textu.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=610
Kyzlinková M., Hambalčíková L.: Conversation française, Tome I: Habitation-Maison, Repas-Restaurant, Achat-Magasins, Habillement-Mode str.5-32 Vydavatel: Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Kotlářská 9 602 00 BRNO
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Učitelství pro 1. st. ZŠ prez. i komb. zápočet
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.