PdF:IBIp01 Integrovaný vědní základ 2 - Informace o předmětu
IBIp01 Integrovaný přírodovědný a společenskovědní základ 2 - se zaměřením na živou přírodu
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IBIp01/01: Po 10:15–11:55 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/02: Po 12:05–13:45 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/03: Po 15:45–17:25 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/04: Po 8:25–10:05 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/05: Čt 13:55–15:35 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- Určit faktory ovlivňující život na Zemi
- Vyjmenovat jednotlivé meteorologické prvky a vysvětlit jejich vliv na po počasí a podnebí
- Charakterizovat jednotlivé zonální biomy světa a porovnat rozdíly na úrovni abiotické i biotické
- Rozlišit skupiny chemických látek v živých organismech a vyjmenovat funkce těchto skupin látek u živých organismů
- Vyjmenovat vlastnosti živých organismů, porovnat tyto vlastnosti u jednotlivých skupin organismů a uvádět příklady adaptačních mechanismů vybraných skupin organismů
- Určit, popsat a zařadit vybrané druhy živočichů a rostlin v rámci taxonomického třídění
- Charakterizovat modelové ekosystémy v ČR včetně modelových zástupců organismů těchto ekosystému
- Uvádět příklady územní a druhové ochrany v ČR včetně vlivu daného stupně ochrany na další využití těchto lokalit člověkem
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska. - Osnova
- Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
- 1. Povrch ČR a Evropy
- 2. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
- 3. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
- 4. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
- 5. Chemické složení živých organismů
- 6. Chemické děje v živých organismech
- 7. Vlastnosti živých organismů (výměna látek, potravní vztahy)
- 8. Vlastnosti živých organismů (rozmnožování, růst a vývoj)
- 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
- 10. Poznávání a třídění (vybraných) bezobratlých živočichů včetně jejich ekologie
- 11. Poznávání a třídění (vybraných) obratlovců včetně jejich ekologie
- 12. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
- Literatura
- doporučená literatura
- SVATOŇOVÁ, Hana, Irena PLUCKOVÁ, Eduard HOFMANN, Jaromír KOLEJKA, Libor LNĚNIČKA, Darina MÍSAŘOVÁ, Vladislav NAVRÁTIL, Aleš RUDA, Boris RYCHNOVSKÝ a Jindřiška SVOBODOVÁ. Integrovaná přírodověda 4 - Počasí a podnebí. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2011, 86 s. ISBN 978-80-210-5545-2. URL info
- Výukové metody
- teoretická příprava + praktická cvičení, výuka v přírodovědném muzeu
- Metody hodnocení
- písemný test - část odborná + část poznávací (poznávání živočichů)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/IBIp01