PdF:IBIp02 Aplikace biologie 1 - příroda - Informace o předmětu
IBIp02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IBIp02/OS01: Čt 8:00–10:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/OS02: Čt 8:00–10:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/OS03: Čt 11:00–13:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/OS04: Čt 11:00–13:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na aplikaci odborných přírodovědných znalostí do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• na konkrétních příkladech vysvětlit princip a význam základních přírodních dějů a systémů umožňujících život na Zemi;
• rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky,
• identifikovat a charakterizovat aktuální problémy životního prostředí České republiky a na globální úrovni,
• v rámci činnostního učení využívat přírodniny, přírodní a obnovitelné materiály jak k vyvozování nových konceptů, tak pro rozvoj kreativity, výtvarných dovedností a estetického vnímání,
• využívat venkovní prostředí jako prostředek a příležitost pro naplňování výchovně vzdělávacích cílů nejen přírodovědných předmětů - Osnova
- 1. Základní přírodní děje a systémy umožňující život na Zemi
- 2. Pokojové rostliny jako představitelé vybraných biomů
- 3. Zelenina a její pěstování jako příklad životního cyklu jednoletých bylin
- 4. Bylinky a okrasné jarní rostliny jako příklad životního cyklu vytrvalých bylin
- 5. Aktuálních problémy životního prostředí České republiky
- 6. Globální problémy životního prostředí – klimatická změna
- 7. Ovocné dřeviny jako fenologický indikátor klimatických změn
- 8. Polní plodiny – vliv zemědělství na krajinu
- 9. Cíle a metody environmentálního vzdělávání
- 10. Potenciál venkovního prostředí v kontextu environmentálního vzdělávání
- 11. Praxe s výukou v zahradě – skupinové mikrovýstupy se žáky
- 12. Přírodní materiály jako prostředek k rozvoji senzorického a estetického vnímání
- Literatura
- povinná literatura
- Václavíková, D. (2015). Šlokní užitková zahrada. Vsetín: Líska. Dostupné z http://www.liska-evvo.cz/doc/cb334a6a-8f85-11e5-98c8-52540021ce28/@@download
- doporučená literatura
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Výukové metody
- Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IBIp02