IBIp09 Aplikace biologie 2 - didaktika výuky na školní zahradě

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp09/01: každý sudý čtvrtek 8:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
Předpoklady
IBIp02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí && ! IBIp03 Aplikace biologie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na zvládnutí základů metodologie výuky v prostředí mimo třídu, konkrétně ve specifickém prostředí školní zahrady. Významnou součástí předmětu je reflektovaná praxe studentů se žáky v podobě mikrovýstupů.
Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• Charakterizovat (přírodní) školní zahradu jako komplexní edukační prostředí a navrhnout její využití pro výuku v průběhu roku
• Identifikovat benefity a bariéry výuky na školní zahradě
• Navrhnout, realizovat a reflektovat výuku na školní zahradě, ve výuce využívat principy činnostního učení, zohledňovat mezipředmětové vztahy a průřezová témata
Osnova
  • 1. Přírodní školní zahrada a její potenciál jako edukačního prostředí
  • 2. Implementace přírodovědného kurikula do prostředí školní zahrady
  • 3. Implementace mezipředmětového kurikula v prostředí školní zahrady
  • 4. Specifika výuky a učení v reálném prostředí
  • 5. Badatelsky orientovaná výuka ve venkovním prostředí
  • 6. Třífázový model učení (flow learning) ve venkovním prostředí
  • 7. Specifika výuky homogenních vs heterogenních skupin ve venkovním prostředí
  • 8. Školní zahrada jako prostor pro komunitní setkávání.
  • 9. Příklady inspirativní praxe ve venkovní prostředí
  • 10. Tematická výuka – jak sestavit reflektovaný výukový blok.
  • 11. Realizace tematické výuky na školní zahradě
  • 12. Reflexe a hodnocení výuky na školní zahradě.
Výukové metody
Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
Metody hodnocení
esej
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IBIp09