KL20 Didaktické praktikum ve hře na klavír 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící), doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je akcentovat nutnost pozitivní motivace žáka ke hře na nástroj, úlohu učitelovy interpretace studované skladby jakožto motivačního faktoru pro žáka a nutnost vyváženosti rad a kategorických příkazů v rámci výuky hry na klavír. Důležitým cílem předmětu je seznámit studenty se základními psychologickými poznatky souvisejícími s nástrojovou výukou. Dílčím cílem předmětu je seznámit studenty s odrazem Roscherovy a Mastnakovy polyestetické výchovy v procesu výuky hry na klavír na jednotlivých stupních.
Osnova
  • 1. – 2. Pozitivní motivace ke hře na nástroj 3. Podíl žáka na výběru repertoáru 4. – 5. Učitelova interpretace studované skladby jako motivační faktor pro žáka 6. Vyváženost rad a kategorických příkazů v rámci výuky hry na klavír 7. – 10. Základní pojmy z hudební psychologie a hudební pedagogiky 11. – 12. Zásady polyestetické výchovy
Literatura
  • Metamorphosen: Akten der Tagung der Interdisziplinären Forschungsgruppe Metamorphosen an der Universität Salzburg in Kooperation mit der Universität Mozarteum und der Internationalen Gesellschaft für Polyästhetische Erziehung (Zell an der Pram, 2003). He
  • STAROSTA, M.: Cesty k umeniu klavírnej hry. AEPress s. r. o. a VŠMU, Bratislava 2006.
  • KOCHEVITSKY, G.: The Art of Piano Playing. Princeton 1976.
  • FUKAČ, Jiří, Jiří VYSLOUŽIL a Petr MACEK. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1997. 1035 s. ISBN 80-7058-462-9.
  • MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Orman pre Hudobnú a tanečnú fakultu VŠMU, 2010. ISBN 978-80-89504-03-9.
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Zkouška. povinnost navštěvovat výuku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.