MSBK_KI1 Klavírní improvizace 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Ryšánková (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Ryšánková
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Ryšánková
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_KI1/OS01: Pá 2. 3. 7:30–9:10 učebna 20, Pá 4. 5. 7:30–9:10 učebna 20, D. Ryšánková
Předpoklady
MSBK_HC1 Hudební činnosti 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet elementární dovednosti studentů ve hře na klavír. Student bude schopen vytvářet předehry a dohry u lidových a umělých písní opatřených akordickými značkami, interpretovat drobné klavírní skladby vhodné k poslechovým a hudebněpohybovým činnostem v MŠ.
Osnova
  • Durové stupnice: C, G, D, A, E, F, B, Es rovným pohybem nebo protipohybem v rozsahu dvou oktáv.
  • Akordy: durové trojzvuky k daným stupnicím v rozsahu jedné oktávy - tenuto, staccato, malý rozklad.
  • Kadence dur v chromatických transpozicích.
  • Základní druhy stylizace klavírního doprovodu.
  • Hra 25 lidových písní s předehrou a zpěvem.
  • Interpretace přednesové skladby z oblasti elementární literatury.
Literatura
    povinná literatura
  • RYŠÁNKOVÁ, Dagmar. VÝBĚR PÍSNÍ PRO KLAVÍRNÍ IMPROVIZACI OBORU UČITELSTVÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 99 s. ISBN 978-80-210-5726-5. info
    neurčeno
  • KNOPOVÁ, Blanka a Božena KÜFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebních činnostech na ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 127 s. ISBN 8021011955. info
  • Kleinová, Eliška – Laudová, Věra. Klavírní škola pro SPgŠ. Praha: Supraphon 1986.
  • Janovská, Olga. Malým zpěvákům - Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986.
  • Hanuš, Jan - Kalabis, Viktor. Skřivánek - Sborník písní pro MŠ. Praha: PANTON 1973.
Výukové metody
Praktické osvojování technických cvičení (durové stupnice a akordy). Využívání výrazových prostředků v instruktivně přednesových skladbách.
Metody hodnocení
Typ výuky: cvičení. Ukončení: zápočet. Praktické ukončení - požadavky: hra durových stupnic a akordů: C, G, D, A, E, F, B, Es. Kadence dur v chromatických transpozicích, modulace přes D7. Hra 25 lidových písní v základních stylizacích s předehrou a zpěvem. Vedlejší harmonické funkce - II. a VI. stupeň v tónině C a D dur. Transpozice písní z C do D dur, písně v tónině D dur do E a F dur. Interpretace jedné přednesové skladby z oblasti elementární literatury. Povinnost navštěvovat výuku. 100% účast.
Navazující předměty
Informace učitele
Studenti, kteří si zapisují předmět opakovaně, se přihlásí k vyučujícímu, u kterého předmět již studovali.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.