PdF:SP4MK_SPVL Diagnostic Domain of Students - Course Information
SP4MK_SPVL Diagnostic Domain of Students with Impaired Communication Ability and Hearing Impairment
Faculty of EducationSpring 2018
- Extent and Intensity
- 0/0/1.3. 7 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 23. 2. 7:30–14:40 učebna 50, Fri 2. 3. 7:30–14:40 učebna 60
- Prerequisites (in Czech)
- absolvování specializace SP4MK_S4a2
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- The student will know problematics of: the counseling system in the Czech Republic, educational counselor, special educational centers, pedagogical – psychological counseling centers, personal, standards of activities, centers of the educational care, institution of the pedagogical – psychological counseling, counseling and early intervention, centers of early intervention, counseling in the health system, speech therapy ambulance, legislative.
- Syllabus
- Counseling system: educational counselor, special educational centers, pedagogical psychological counseling centers, centers of the educational care, institution of the pedagogical psychological counseling. Personal, standards of activities. Early intervention, centers of early intervention. Counseling in the health system, speech therapy ambulance. Legislative.
- Literature
- recommended literature
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006th ed. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- Raná péče : analýza situace v Evropě : klíčové aspekty a dopručení : souhrnná zpráva. Edited by Victoria Soriano. [Brusel]: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2005, 53 s. ISBN 8791500583. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Raná intervence z logopedického hlediska (Erly Intervention from the Perspective of Speech Therapy). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF, 2002, vol. 12, No 2, p. 98-101. ISSN 1211-2720. info
- Raná péče u dětí se zdravotním postižením : kapitoly 9, 10, 11, 12, 13. Edited by Anna Berná, Translated by Rudolf Volejník. [Praha]: Středisko rané péče, 1997, 117 s. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Raná péče o děti s komunikačními poruchami (Early care for children with comunication problem). In Sborník ze 2. setkání. Ivančice: Asociace pedagogů sluchově postižených, 1999, p. 6-14. info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
- KUDELOVÁ, Ivana and Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- HRICOVÁ, Lenka. Dětské audiologické poradenství a raná intervence u sluchově postižených dětí v Německu, Heidelberg, Badensko-Württembersko (Children Audiology Counseling System of Early Intervention for Children with Hearing Impairment in Germany, Heidelberg, Baden-Württemberg). Speciální pedagogika. Praha, 2009, vol. 19, No 4, p. 291-304. ISSN 1211-2720. info
- HRICOVÁ, Lenka. Dětské audiologické poradenství a raná intervence u sluchově postižených dětí v Německu (Heidelberg, Baden-Württemberg) a v České republice (Children Audiology Counseling Services and Early Intervention for Children with Hearing Impairment in Germany (Heidelberg, Baden-Württemberg) and the Czech Republic). Komenský. Brno: PdF MU, 2009, roč. 133, č. 3, p. 2-9. ISSN 0323-0449. info
- PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 9788024726663. URL info
- BARTOŃOVÁ, Miroslava and Jarmila PIPEKOVÁ. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do služeb v ČR - projekt EQUAL (Integration/inclusion of intergative counselling to services in the Czech republic - project EQUAL). In VÍTKOVÁ, Marie. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do systému služeb v České republice. Brno. Brno: MSD, 2005, p. 56-60, 4 pp. MSD. ISBN 80-86633-31-4. info
- HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Evropské trendy v edukaci žáků se speciálními potřebami v poradenství (European Trends in education of pupils with special educational needs in counselling). In Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004, p. 9-17. Pedagogická literatura. ISBN 80-86856-01-1. info
- Teaching methods
- consultation, class discussion, homework
- Assessment methods
- 70% compulsory attendance; colloquium, written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers), oral part
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/SP4MK_SPVL