SPD4_VSO2 Specialisation - Broad Scientific Foundation - Physical Handicaps 2

Faculty of Education
Spring 2018
Extent and Intensity
30/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to deepen the knowledge about the development, diagnostics and intervention in individuals with physical impairment.
Syllabus
  • Specialized topics • Characteristics of youth with illnesses (chronic illnesses such as epilepsy, allergy, asthma), the impact of illnesses on education of children and youth, their career opportunities and quality of life • Cerebral palsy and its forms, etiology, characteristics • Cerebral palsy as combined disability, characteristics (physical disability with associated mental impairment, epilepsy, sensory impairment, speech disorder) • Brain injuries from the medical and pedagogical point of view • Degenerative muscular diseases, Duchenn muscular dystrophy
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
    recommended literature
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Education of Pupils with Physical Disability. Texts for Distance Education). Brno: Paido, 2012, 222 pp. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • DOBEŠ, Miroslav, Marie MICHKOVÁ, Petr POSPÍŠIL, Jiří VLČEK and Marek ČENTÍK. Diagnostika a terapie funkčních poruch pohybového systému (manuální terapie) pro fyzioterapeuty (Diagnostics and therapy of functional impairment of locomotor system (manual therapy) for physiotherapists). 1st ed. Horní Bludovice: Domiga, s.r.o., 2011, 76 pp. ISBN 978-80-902222-4-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Marie VÍTKOVÁ. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu (Specifically educational suppot to hldren and youth with spacial educational needs outside school). první. Brno: MU, 2011, 258 pp. ISBN 978-80-210-5693-0. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Auditivně-verbální terapie u sluchově postižených dětí (Auditive-Verbal Therapy in Children with Hearing Impairment). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Pupils with Special educational Needs. Brno: Paido, 2008, p. 44-44, 12 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
Teaching methods
Consultation, self-study.
Assessment methods
Process seminar thesis in the extent of 10 – 15 pages concerning selected topic from the field of general questions.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2018/SPD4_VSO2