SPDRA_VZOF Specialisation - Broad Scientific Foundation - Visual Impairments

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti o problematice intervence osob se zrakovým postižením, osvojit si speciální diagnostické a podpůrné metody práce. Poskytovanou podporu zaměřit od raného věku po dospělost. Poznatky propojit se znalostmi z dalších oborů – psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie a z medicínských oborů (oftalmologie, neurologie, ORL foniatrie).
Osnova
  • OBECNÉ OTÁZKY OFTALMOPEDIE  - Vývoj vztahu společnosti ke zrakově postiženým  - Paradigma oftalmopedie v rámci paradigmatu speciální pedagogiky  - Specifika psychomotorického vývoje jedince se zrakovým postižením z pohledu vývojových stadií Eriksona a Piageta - Metody reedukace a kompenzace z pohledu oftalmopedického  - Školská problematika na poli zrakového postižení  - Neziskový sektor jako jeden z pilířů komprehensivní rehabilitace zrakově postižených (raná péče, Tyfloservis, Tyflocentrum, SONS, LORM)  - Postproduktivní věk u jedinců se zrakovým postižením a jejich aktivizace SPECIALIZAČNÍ OKRUHY  - Raná intervence u dětí se zrakovým postižením  - Spolupráce s rodinou dítěte se zrakovým postižením  - Poruchy binokulárního vidění u předškolních dětí, reedukace  Specifika výuka žáků slabozrakých a nevidomých  - Zrakové postižení a fenomén kombinovaného postižení  -Edukace jedinců se slepohluchotou
Literatura
    povinná literatura
  • NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie. In Pipeková, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 253-272, 19 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 8071832561. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 8085931842. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
    doporučená literatura
  • Nielsen, L. (1998) Učení zrakově postižených dětí. Praha. Pilařová, M., Hradílková, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999.
Výukové metody
Self study, case study
Metody hodnocení
Case study in length of 10 pages with rehabilitation plan (at least 2 pages). Course will be taught in two semesters.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím upřesněna.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019.