PdF:SPDRA_VZOF Visual Impairments - Informace o předmětu
SPDRA_VZOF Specialisation - Broad Scientific Foundation - Visual Impairments
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- Rozšířit znalosti o problematice intervence osob se zrakovým postižením, osvojit si speciální diagnostické a podpůrné metody práce. Poskytovanou podporu zaměřit od raného věku po dospělost. Poznatky propojit se znalostmi z dalších oborů – psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie a z medicínských oborů (oftalmologie, neurologie, ORL foniatrie).
- Osnova
- OBECNÉ OTÁZKY OFTALMOPEDIE - Vývoj vztahu společnosti ke zrakově postiženým - Paradigma oftalmopedie v rámci paradigmatu speciální pedagogiky - Specifika psychomotorického vývoje jedince se zrakovým postižením z pohledu vývojových stadií Eriksona a Piageta - Metody reedukace a kompenzace z pohledu oftalmopedického - Školská problematika na poli zrakového postižení - Neziskový sektor jako jeden z pilířů komprehensivní rehabilitace zrakově postižených (raná péče, Tyfloservis, Tyflocentrum, SONS, LORM) - Postproduktivní věk u jedinců se zrakovým postižením a jejich aktivizace SPECIALIZAČNÍ OKRUHY - Raná intervence u dětí se zrakovým postižením - Spolupráce s rodinou dítěte se zrakovým postižením - Poruchy binokulárního vidění u předškolních dětí, reedukace Specifika výuka žáků slabozrakých a nevidomých - Zrakové postižení a fenomén kombinovaného postižení -Edukace jedinců se slepohluchotou
- Literatura
- povinná literatura
- NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie. In Pipeková, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010, s. 253-272, 19 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 8071832561. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 8085931842. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- doporučená literatura
- Nielsen, L. (1998) Učení zrakově postižených dětí. Praha. Pilařová, M., Hradílková, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999.
- Výukové metody
- Self study, case study
- Metody hodnocení
- Case study in length of 10 pages with rehabilitation plan (at least 2 pages). Course will be taught in two semesters.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPDRA_VZOF