PdF:SZ7BP_SoPs Sociální psychologie - Informace o předmětu
SZ7BP_SoPs Sociální psychologie
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 8:25–10:05 učebna 50 a každou sudou středu 8:25–10:05 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ7BP_SoPs/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/12: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/13: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/14: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/15: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/16: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/17: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/18: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/19: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/20: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/21: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/22: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorií mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
- Osnova
- 1.-2. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy; aplikovaná sociální psychologie.
- Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; produkty socializace.
- Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role.
- 3.-4. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení.
- Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
- 5.-6. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění - sociální facilitace); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů.
- Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času.
- 7.- 8. Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace.
- 9.-10. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení.
- 11. - 12. Konformita, vliv autority, vliv sociálních rolí - slavné experimenty v sociální psychologii.
- 13. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky.
- Literatura
- povinná literatura
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- doporučená literatura
- VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. info
- HELUS, Zdeněk. Úvod do sociální psychologie : (aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 194 s. ISBN 8072900544. info
- neurčeno
- Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
- VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
- KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
- Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
- SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
- Výukové metody
- přednáška, četba studijních textů
- Metody hodnocení
- Písemný test. Student musí správně zodpovědět 60% otázek
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je primárně ukončen zkouškou, pokud má student předmět zapsán opakovaně, ukončí jej kolokviem.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SZ7BP_SoPs