SZ7BP_SoPs Sociální psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 8:25–10:05 učebna 50 a každou sudou středu 8:25–10:05 učebna 50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ7BP_SoPs/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/12: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/13: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krása
SZ7BP_SoPs/14: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/15: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/16: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/17: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/18: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/19: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/20: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/21: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SZ7BP_SoPs/22: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorií mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychol. aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
Osnova
  • 1.-2. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy; aplikovaná sociální psychologie.
  • Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; produkty socializace.
  • Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role.
  • 3.-4. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení.
  • Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
  • 5.-6. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění - sociální facilitace); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů.
  • Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času.
  • 7.- 8. Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace.
  • 9.-10. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení.
  • 11. - 12. Konformita, vliv autority, vliv sociálních rolí - slavné experimenty v sociální psychologii.
  • 13. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky.
Literatura
    povinná literatura
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
    doporučená literatura
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. info
  • HELUS, Zdeněk. Úvod do sociální psychologie : (aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 194 s. ISBN 8072900544. info
    neurčeno
  • Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
  • VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
Výukové metody
přednáška, četba studijních textů
Metody hodnocení
Písemný test. Student musí správně zodpovědět 60% otázek
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je primárně ukončen zkouškou, pokud má student předmět zapsán opakovaně, ukončí jej kolokviem.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SZ7BP_SoPs