PdF:ZS1BP_SP1S Seminář ke spec. pedagogice 1 - Informace o předmětu
ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Kateřina Furiková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Hrnčířová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Krčmářová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_SP1S/erasmus: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Gajzlerová
ZS1BP_SP1S/02: Po 16:40–17:25 učebna 52, L. Hrnčířová
ZS1BP_SP1S/03: Po 15:45–16:30 učebna 55, E. Dostalová
ZS1BP_SP1S/04: St 15:45–16:30 učebna 52, E. Dostalová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika. Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava prezentace na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace a skupinová diskuse k presentovanému tématu. Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky. Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy.
- Osnova
- Okruhy:
Speciální pedagogika
Integrace, inkluze, Pedagogicko-psychologický poradenský systém v České republice, zaměstnávání, nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví
Integrace, inkluze – formy, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie
Diagnostika – cíle, metody, terminologie, případová studie Poradenské služby – funkce SPC, PPP, SVP
Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu
Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání
Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie
Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie
Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie
Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie
Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie
Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
- Okruhy:
Speciální pedagogika
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
- doporučená literatura
- VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014. s. 104-130, 27 s. ISBN 978-80-262-0602-6
- POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 9788073201791. info
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi : diagnostika a současný systém péče, komunikace ve školní a rodinné edukaci, nápravné programy a pomůcky, edukační a relaxační techniky. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 248 stran. ISBN 9788024743691. URL info
- neurčeno
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- Výukové metody
- Seminář, účast nutná, výstupy s diskuzí, videonahrávky, poster
- Metody hodnocení
- Rozsah práce studentů:
Požadavky k získání zápočtu: Samostatná vystoupení studentů (postery, skupinové diskuse) na vybrané téma.
max. 2 absence - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty:
Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další literatura pro doplnění:
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.
Legislativní zdroje
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon) - konsolidované znění školského zákona
Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů (197/2016 Sb.).
Vyhláška MŠMT ČR č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Zákon 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Studijní opory:
http://www.msmt.cz
http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/ZS1BP_SP1S