PdF:ZS1BP_SP1S Seminář ke spec. pedagogice 1 - Informace o předmětu
ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Kateřina Furiková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Hrnčířová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (cvičící)
Mgr. Nikola Paštrnáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristina Šimečková (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_SP1S/01: Po 8:00–8:50 učebna 55, K. Furiková
ZS1BP_SP1S/02: Út 19:00–19:50 učebna 55, L. Hrnčířová
ZS1BP_SP1S/03: St 17:00–17:50 učebna 52, K. Šimečková
ZS1BP_SP1S/04: Čt 14:00–14:50 učebna 54, N. Paštrnáková
ZS1BP_SP1S/05: St 16:00–16:50 učebna 56, R. Janošková
ZS1BP_SP1S/06: Út 18:00–18:50 učebna 55, R. Janošková
ZS1BP_SP1S/07_ERASMUS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Gajzlerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika. Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava prezentace na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace a skupinová diskuse k presentovanému tématu. Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení:
Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky. Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy. - Osnova
- Okruhy:
Speciální pedagogika
Integrace, inkluze, Pedagogicko-psychologický poradenský systém v České republice, zaměstnávání, nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví
Integrace, inkluze – formy, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie
Diagnostika – cíle, metody, terminologie, případová studie Poradenské služby – funkce SPC, PPP, SVP
Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu
Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání
Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie
Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie
Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie
Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie
Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie
Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
- Okruhy:
Speciální pedagogika
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- neurčeno
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
- Výukové metody
- Seminář, účast nutná, výstupy s diskuzí, videonahrávky, poster
- Metody hodnocení
- Rozsah práce studentů:
Požadavky k získání zápočtu: Samostatná vystoupení studentů (postery, skupinové diskuse) na vybrané téma.
max. 2 absence - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty:
Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu
Doporučená literatura:
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4.
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-144-7.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.
VÍTEK, J. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 128 s., ISBN 978-80-7315-154-6.
Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon).
Studijní opory:
http://www.msmt.cz
http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1BP_SP1S