AJc219 Funkční syntax

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 2. 14:00–14:50 učebna 59, Pá 8. 3. 14:00–14:50 učebna 59, Pá 22. 3. 14:00–14:50 učebna 59, Pá 5. 4. 14:00–14:50 učebna 59, Pá 26. 4. 14:00–14:50 učebna 59, Pá 10. 5. 14:00–14:50 učebna 59
Předpoklady
Syntax A, Syntax B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course presents the English grammar as a tool which enables users of English to achieve their purposes in communication and tries to help language learners to realise that grammar is used in a different way in spoken and written interaction and is further modified by the context of language use. The student applies the knowledge gained in Syntax A and Syntax B courses and is able to put it into the communicative and functional context. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Osnova
  • Hypothetical Meaning. Fronting without Inversion. Fronting with subject-verb inversion. Fronting with subject-operator inversion. Extraposition of Clausal Subject. Passive Voice. Extraposition of Clausal Object. Postponement and discontinuities. Cleft Sentences Proper. Pseudo-cleft sentences. Existential sentences.
Literatura
    povinná literatura
  • DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical structures in English : meaning in context. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 169 stran. ISBN 9788021057623. info
    neurčeno
  • COOK, Guy. Discourse. Oxford: Oxford University Press, 1989, xi, 167. ISBN 0194371409. info
  • LEECH, Geoffrey N. a Jan SVARTVIK. A communicative grammar of English. 1st publ. London: Longman, 1975, 324 p. ISBN 0582552389. info
Výukové metody
Home assignments + home reading. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects, observations.
Metody hodnocení
A mid-term test + a credit test (practical analysis of authentic texts and their functional interpretation) + oral exam. More than two absences are not tolerated. Tests passmark: 70%.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.