PdF:AJc219 Funkční syntax - Informace o předmětu
AJc219 Funkční syntax
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 3. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 15. 3. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 5. 4. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 19. 4. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 3. 5. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, Pá 17. 5. 10:00–10:50 kancelář vyučujícího
- Předpoklady
- Syntax A, Syntax B
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Anglický jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- ZS1 Anglický jazyk pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- The course presents the English grammar as a tool which enables users of English to achieve their purposes in communication and tries to help language learners to realise that grammar is used in a different way in spoken and written interaction and is further modified by the context of language use. The student applies the knowledge gained in Syntax A and Syntax B courses and is able to put it into the communicative and functional context. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
- Výstupy z učení
- Students:
• are able to apply the acquired knowledge from normative syntax in practice, with an emphasis on the functional concept of language material and natural communication
• are able to express more accurately and sensitively their communication intention
• can analyze and interpret English texts at different linguistic levels
• are able to use knowledge from functional linguistics for didactic purposes - e.g. to create learning materials or a set of activities for individual phases of text work - Osnova
- Hypothetical Meaning. Fronting without Inversion. Fronting with subject-verb inversion. Fronting with subject-operator inversion. Extraposition of Clausal Subject. Passive Voice. Extraposition of Clausal Object. Postponement and discontinuities. Cleft Sentences Proper. Pseudo-cleft sentences. Existential sentences.
- Literatura
- povinná literatura
- DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical structures in English : meaning in context. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 169 stran. ISBN 9788021057623. info
- YULE, George. Oxford practice grammar. with answer. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, ix, 280. ISBN 0194309169. info
- Výukové metody
- Home assignments + home reading. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects, observations.
- Metody hodnocení
- A mid-term test + a credit test (practical analysis of authentic texts and their functional interpretation) + oral exam. More than two absences are not tolerated. Tests passmark: 70%.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/AJc219