PdF:CJp033 Didaktika ČJ pro Bc. - Informace o předmětu
CJp033 Didaktika českého jazyka pro bakalářské studium
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp033/01: Čt 10:00–10:50 učebna 11, A. Veřmiřovský
CJp033/02: Čt 19:00–19:50 učebna 54, A. Veřmiřovský
CJp033/03: St 14:00–14:50 učebna 64, A. Veřmiřovský - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování. V seminářích mají studenti získat dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci.
- Výstupy z učení
- Studenti dovedou sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. Dokážou srovnat několik typů učebnic a diskutovat o jejich koncepci.
- Osnova
- 1. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplínám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol. 3. Cíl vyučování ČJ a slohu. 4. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 5. Didaktické zásady. 6. Osobnost učitele. 7. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 8. Vědomosti, dovednosti, návyky. 9. Vyučovací formy a metody. 10. Učební pomůcky.
- Literatura
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
- Výukové metody
- Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, syntéza aj.), metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení a samostatné práce, teoretická příprava, prezentace příprav na výuku.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem, podmínkou je prezentace příprav na výuku. Studentky i studenti jednak (od)prezentují skupinovou práci, jednak vyučujícímu odevzdají (vloží do odevzdávárny) přípravu na min. jednu vyučovací hodinu na ZŠ. Detaily budou upřesněny na semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/CJp033