PdF:IVp010 Realizace podpůrných opatření - Informace o předmětu
IVp010 Realizace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní praxi
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 20 h za semestr. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ondráčková (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející) - Garance
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVp010/01: Čt 21. 2. 14:00–17:50 učebna 37, Čt 7. 3. 14:00–17:50 učebna 37, Čt 21. 3. 14:00–17:50 učebna 37, Čt 11. 4. 14:00–17:50 učebna 37, Čt 25. 4. 14:00–17:50 učebna 37, L. Gajzlerová, L. Ondráčková, A. Vašáková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Porozumění problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, aktivní vhled do tématu podpůrných opatření 1. - 5. stupně. Studenti se seznámí s tím, jak zpracovat a efektivně využít plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán, jak nastavit spolupráci s asistentem pedagoga a vhodně organizovat výuku ve třídě. Blíže se seznámí s některými metodami individualizace a diferenciace.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování schopen:
- vysvětlit princip podpůrných opatření a jejich aplikace
- navrhnout PLPP a IVP
- aplikovat některé vhodné metody výuku a hodnocení u žáků se SVP
- vhodně nastavit spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga. - Osnova
- Kdo jsou žáci se SVP a co je to podpůrné opatření očima školní praxe
- Individualizace a diferenciace výuky
- Podpůrná opatření 1. stupně, plán pedagogické podpory
- Podpůrná patření 2. - 5. stupně, individuální vzdělávací plán
- Organizace vyučování, metody výuky a hodnocení jako podpůrné opatření
- Spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
- doporučená literatura
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet : co pro to mohou udělat jejich učitelé. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 174 stran. ISBN 9788026204961. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení : jak učit žáky myslet a učit se. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 116 s. ISBN 9788073675851. info
- neurčeno
- FISHER, Robert. Teaching children to learn (Orig.) : Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. info
- Bradley J. A co já s tím? Computer Media 2016
- ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
- BERGER, Elisabeth a Hildegard FUCHS. Učíme děti učit se : praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Translated by Lucie Šnajdrová. 1. vyd. v českém jazyce. Plzeň: Fraus, 2009, 112 s. ISBN 9788072388547. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuse, spolupráce
- Metody hodnocení
- Podmínkou k získání zápočtu je účast ve výuce, aktivní spolupráce ve výuce a vytvoření a odevzdání praktických materiálů spojených s tématem semináře:
• Plán pedagogické podpory pro žáka s popsanými problémy
• Individuální vzdělávací plán dle vybraného doporučení školského poradenského zařízení
• Diferencovaný test, prostřednictvím kterého bude ověřený vybraný výstup RVP ZV a bude respektovat podpůrná opatření pro příklady žáků s různými speciálními vzdělávacími potřebami - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/IVp010