PdF:OVp105 Didaktika OV 2 - Informace o předmětu
OVp105 Didaktika OV 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp105/01: St 14:00–15:50 učebna 33, R. Štěrba
OVp105/02: Po 8:00–9:50 učebna 41, R. Štěrba
OVp105/03: St 17:00–18:50 učebna 24, R. Štěrba - Předpoklady
- OVp102 Didaktika OV 1
Absolvování Didaktiky OV 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Seminář navazuje na Didaktiku OV 1, zabývá se prohlubováním rozvoje didaktických znalostí obsahu ve vztahu k tématům (tematickým okruhům) vzdělávacího oboru Výchovy k občanství. Rovněž se v této souvislosti zabývá průřezovými tématy a problematikou jejich realizace. Cílem kurzu je seznámit studenty s efektivními způsoby realizace jednotlivých témat občanské výchovy. Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat principy kritického myšlení, zážitkové pedagogiky, a aplikovat je ve výuce OV, analyzovat klíčová témata OV v rámci didaktických kategorií, dokázat vysvětlit možnosti jejich realizace samostatně a ve vztahu k odpovídajícím průřezovým tématům.
- Osnova
- 1. až 2. týden: Využití kritického myšlení v OV. 3. Problematika průřezových témat (obecný úvod), vztah k OV. 4. až 5. týden: Problematika rozvoje osobnosti jedince a formování jeho vztahu ke společnosti v OV, integrace Osobnostní a sociální výchovy do OV. 6. až 7. týden: Základní principy a hodnoty demokracie - lidská práva, participace a aktivní zapojení do života obce, státu v OV, integrace Výchovy demokratického občana do OV, vymezení a metodické postupy realizace VDO. 8. Právní a ekonomická problematika - finanční gramotnost v OV – vymezení a metodické postupy realizace. 9. až 10. týden: Národní a evropská identita, evropská dimenze ve výuce OV, integrace Výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech do OV, její vymezení a metodické postupy realizace VMEGS. 11. až 12. týden: Problematika multikulturality a výchovy k toleranci v OV, integrace Multikulturní výchovy do OV její vymezení a metodické postupy realizace MKV.
- Literatura
- povinná literatura
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole : distanční text. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 9788072903153. info
- JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
- VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- doporučená literatura
- ŠTĚRBA,.Radim. K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU 2010, s. 93-109. ISBN 978-80-210-5374-8. 112
- Political Participation of Youth in V4 Countries, 2018. Dostupné z http://visegrad.mladez.sk/wp-content/uploads/2017/03/V4_report.pdf
- VAN DEN BRINK-BUDGEN, Roy. Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books, 2000. ISBN 1857036344.
- ŠTĚRBA, Radim. Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti. In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, 2013, s. 162-174. ISBN 978-80-210-6606-9. 242 s.
- JARMARA, Tomáš. Education for active citizenship. Edition first. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-764-2.
- STEEL, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
- PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-277-4.
- MOREE, Dana. How teachers cope with social and educational transformation: struggling with multicultural education in the Czech classroom. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. ISBN 978-80-86211-62-6.
- CIPROVÁ, Jarmila, Václav MERTIN a Libor BERNÝ. Finanční gramotnost: [přípravy do hodin Výchovy volby k povolání na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2011. ISBN 978-80-86307-45-9.
- CHUDÝ, Š., SZOTKOWSKI, R., VAŠÁTOVÁ, P. Didaktické znalosti obsahu společenskovědního předmětu Výchova k občanství – výzkumná sonda. In Paidagogos, 2013. Dostupné z: http://www.paidagogos.net/issues/2013/2/article.php?id=23
- Soustavná podpora občanského vzdělávání na školách (Stabilizace role žákovských parlamentů v občanském vzdělávání formou pokusného ověřování). MŠMT, 2016. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/soustavna-podpora-obcanskeho-vzdelava
- KVĚTINA, J. Koncepce liberalismu a demokracie v edukačním procesu: dekonstrukce neoliberální dominance v RVP. In Pedagogika, roč. 66, č. 3, 2016, str. 288-305. Dostupné z: http://www.scied.cz/index.php/pedagogika/article/viewFile/331/255
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Gollob, R. - Krapf, P. - Weidinger, W. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 155 s. ISBN 978-80-210-5824-8. info
- Výukové metody
- Diskuse, samostatná práce, skupinová práce, prezentace, vysvětlování.
- Metody hodnocení
- Aktivní 80% účast na seminářích - plnění zadaných průběžných úkolů (prezentace). Písemná seminární práce - návrh na realizaci témat na hodinách OV (rozsah 4-6 stran), ústní zkouška z probírané problematiky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/OVp105