OVp105 Didaktika OV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Vladimír Holík (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp105/01: St 18:00–19:50 učebna 33, V. Holík
OVp105/02: Čt 18:00–19:50 učebna 22, V. Holík
OVp105/03: Po 18:00–19:50 učebna 33, V. Holík
Předpoklady
OVp102 Didaktika OV 1
Absolvování Didaktiky OV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář navazuje na Didaktiku OV 1, zabývá se prohlubováním rozvoje didaktických znalostí obsahu ve vztahu k tématům (tematickým okruhům) vzdělávacího oboru Výchovy k občanství. Rovněž se v této souvislosti zabývá průřezovými tématy a problematikou jejich realizace. Cílem kurzu je seznámit studenty s efektivními způsoby realizace jednotlivých témat občanské výchovy.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat principy kritického myšlení, zážitkové pedagogiky, a aplikovat je ve výuce OV, analyzovat klíčová témata OV v rámci didaktických kategorií, dokázat vysvětlit možnosti jejich realizace.
Osnova
  • 1. - 2. týden: Využití didaktických prostředků ve výuce OV
  • 3. týden: Využití kritického myšlení v OV.
  • 4. - 9. týden: Problematika a aplikace vybraných výstupů RVP do výuky OV za využití smíšeného pedagogického přístupu.
  • a) Člověk jako jedinec
  • b) Člověk ve společnosti
  • c) Člověk, stát a hospodářství
  • 10. týden: Exkurzní vyučování
  • 11. - 12. týden: Hra v hodině OV
Literatura
    povinná literatura
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole : distanční text. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 9788072903153. info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
    doporučená literatura
  • PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-277-4.
  • JARMARA, Tomáš. Education for active citizenship. Edition first. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-764-2.
  • MOREE, Dana. How teachers cope with social and educational transformation: struggling with multicultural education in the Czech classroom. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. ISBN 978-80-86211-62-6.
  • STEEL, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
  • CIPROVÁ, Jarmila, Václav MERTIN a Libor BERNÝ. Finanční gramotnost: [přípravy do hodin Výchovy volby k povolání na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2011. ISBN 978-80-86307-45-9.
  • VAN DEN BRINK-BUDGEN, Roy. Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books, 2000. ISBN 1857036344.
  • ŠTĚRBA, Radim. Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti. In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, 2013, s. 162-174. ISBN 978-80-210-6606-9. 242 s.
  • ŠTĚRBA,.Radim. K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU 2010, s. 93-109. ISBN 978-80-210-5374-8. 112
  • Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Gollob, R. - Krapf, P. - Weidinger, W. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 155 s. ISBN 978-80-210-5824-8. info
Výukové metody
Diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování.
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast na seminářích - plnění zadaných průběžných úkolů, ústní zkouška z probírané problematiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.