SPk207 Intervence 3P žáků s ADHD/ADD

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin; obor Speciální pedagogika pro učitele 0/0/2 - 24 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk207/OS01: So 2. 3. 8:00–15:50 učebna 30, So 16. 3. 8:00–15:50 učebna 30, P. Segeťová, V. Vojtová
Předpoklady
Absolvování předmětu SPk205.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství a intervence u dětí se syndromem ADD/ADHD.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování bude student umět aplikovat metody speciálněpedagogického hodnocení/diagnostiky a intervence edukačních potřeb dítěte s bariérami ve vzdělávání a v socializačních procesech v souvislostech syndromu ADD/ADHD. Student získá odborné znalosti o podpoře, posilování a provázení dítěte s ADHD/ADD v edukačních procesech školy, institucionální výchovy. Bude umět vést poradenský rozhovor a aplikovat diagnostiku edukačních potřeb dítěte s ADHD v učení a výuce.
Osnova
  • Specifické edukační potřeby dětí s syndromem ADD/ADHD/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky Syndrom ADD/ADHD jako osobnostní riziko poruchy chování, Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na dětí s syndromem ADD/ADHD, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování Nástroje pro diagnostiku edukačních potřeb dětí se syndromem ADD/ADHD – standardizované/specifické/ICF Model včasné intervence, informovaná intervence Intervence 3P – se zaměřením na resilienci a copingové strategie jedince s ADD/ADHD Základní strategie výuky a podpora učení děti s ADD/ADHD, strukturované učení Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata, Práce s rodiči Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS se zaměřením na děti s ADD/ADHD Příklady dobré praxe intervence ve srovnání se zahraničím
Literatura
    povinná literatura
  • MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 220 stran. ISBN 9788026208747. info
  • BALHAROVÁ, Kamila, Věra VOJTOVÁ a Jana PRESOVÁ. Zvládání každodenního života dospělých lidí s dyslexií – internet jako cesta k inkluzi. 1. vyd. Ivančice/Brno: COPRINT s.r.o., PPP Brno, s.r.o., 2015, 120 s. ISBN 978-80-87192-23-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • PREKOP, Jirina, Pavla KOUCKÁ a Jaroslav ŠTURMA. Jiřina Prekopová, Jaroslav Šturma - výchova láskou : rozhovor. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 179 s. ISBN 9788026200772. info
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, vii, 614. ISBN 9781408504154. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • International classification of functioning, disability and healthchildren and youth version : ICF-CY. Geneva: World Health Organization, 2007, xxvii, 322. ISBN 9789241547321. info
Výukové metody
Seminář, třídní diskuze, čtení, seminární práce
Metody hodnocení
Aktivní zapojení do výuky; seminární práce dle zadání ve výuce, kolokvium. 20:40:40
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti všech specializací kromě více vad a oftalmopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk207