SPp901 Podpůrná opatření u žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp901/01: Po 18. 3. 10:00–13:50 učebna 50, St 20. 3. 13:00–16:50 učebna 52, St 27. 3. 13:00–16:50 učebna 52, I. Bytešníková, P. Pitnerová, L. Vrbecká Doležalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. část - narušená komunikační schopnost Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou narušené komunikační schopnosti ve vzdělávání a problematikou podpůrných opatření určených žákům s těmito speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti se rovněž seznámí s aktuálními legislativními předpisy, s činností a postupem poradenských pracovišť SPC, PPP v rámci podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně možností mezioborové spolupráce. 2. část - sluchové postižení Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření, vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy - logopedická část:  student se orientuje v aktuálních legislativních předpisech vztahujících se k problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;  zná aktuální legislativní předpisy vztahující se k problematice poskytování podpůrných opatření;  orientuje se v poskytování poradenských služeb a spolupráci mezi poradenským zařízením, rodinou a školou. Očekávané výstupy - surdopedická část: - student se orientuje se v nové školské legislativě; - dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí školy; - je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán; - se orientuje v nabídce pomůcek usnadňujících poslech mluvené řeči, ovládá bezdrátové doplňky a je schopen správně vyhodnotit potřebnost jejich využití.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova) - NKS:  Problematika narušené komunikační schopnosti a její dopad na vzdělávání žáků.  Diagnostika narušené komunikační schopnosti, role poradenského zařízení, mezioborová spolupráce.  Spolupráce rodiny a školy ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.  Legislativní předpisy vztahující se ke vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a poskytování podpůrných opatření.  Charakteristika jednotlivých stupňů podpůrných opatření.  Charakteristika postupů, které lze v rámci podpory žáků s narušenou komunikační schopností využít v oblasti organizace výuky a modifikace vyučovacích metod a forem, včetně úpravy obsahu vzdělávání, hodnocení; prezentace edukačních pomůcek a materiálů, které lze k podpoře žáků rovněž využít. Hlavní témata (osnova) - SP: - Činnost školského poradenského zařízení a školského poradenského pracoviště v kontextu poskytování podpůrných opatření. Mezioborová spolupráce. - 1. stupeň podpůrných opatření – Plán pedagogické podpory (PLPP), tvorba plánu a jeho role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování vyšších stupňů podpůrných opatření. - Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve 2.-5. stupni podpůrných opatření (postup zpracování dokumentace, spolupráce s rodiči, školou a školskými zařízeními při realizaci podpůrných opatření). - Individuální vzdělávací plán (IVP) – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. - Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zřetelem na žáka s postižením sluchu). - Obecná charakteristika podpůrných opatření. - Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení: - Oblast podpory: Organizace výuky; - Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem; - Oblast podpory: Intervence; - Oblast podpory: Pomůcky; - Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání; - Oblast podpory: Hodnocení; - Oblast podpory: Příprava na vyučování; - Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní; - Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem; - Oblast podpory: Úprava prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
Výukové metody
Seminář, teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, samostudium, diskuse, plnění průběžných úkolů během semestru.
Metody hodnocení
Zpracování případové studie žáka s narušenou komunikační schopností se zřetelem k podpoře v rámci vzdělávání (využití podpůrných opatření, realizace logopedické intervence); zpracování a prezentace pomůcky k rozvoji komunikační schopnosti – dle zadání. Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se sluchovým postižením se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření v rozsahu min. 2-3 strany A4. Písemná zkouška (úspěšnost 70 %) a ústní zkouška.
Informace učitele
Logopedie Povinná literatura KlenkovÁ, J. (2006) Logopedie 1. vyd. Praha: Grada Publishing. Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL. Doporučená literatura Legislativní předpisy vztahující se k problematice vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytování poradenských služeb a implementaci podpůrných opatření. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. Surdopedie Povinná literatura Barvíková, J. a kolektiv (2015) Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP. Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP. Doporučená literatura Allen, G. S. (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc. Easterbrooks, R. S., Estes, E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Fitzpatrick, M. E., Doucet, S. P. (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme. Gifford, H. R. (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Madell, R. J., Flexer, C. (2011) Pediatric audiology casebook, New York: Thieme. Opatrilová, D. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.