SZ9BP_ZT Zahradní terapie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ9BP_ZT/01: St 20. 2. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, St 27. 2. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, St 6. 3. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, St 20. 3. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, St 27. 3. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, St 10. 4. 8:00–11:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seminář nabídne tematický a metodický vhled do oblasti zahradní terapie (ZT). Studenti získají přehled o příležitostech, které zahradní terapie nabízí nejenom v prostředí škol a školských zařízení. Podrobněji se seznámí s konceptem Green Care a jeho významem pro vzdělávání v 21. století. Zároveň bude studentům představena možnost jak metody a postupy ZT začlenit do výuky na ZŠ i SŠ. Osvojí si základní kompetence spojené s metodickými přístupy k různým cílovým skupinám. Důraz bude kladen především na interaktivní metody výuky a metody aktivizující studenty ke spolupráci, neboť semináře poskytnou prostor modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti se budou orientovat v existujících materiálech pro praxi ZT, porozumí cílům a koncepci ZT, budou schopni posuzovat různé zdroje informací o ZT a kriticky je reflektovat. Seznámí se s aktuálním legislativním rámcem společného vzdělávání. Po absolvování předmětu bude student umět: · popsat cíle a účinky ZT · popsat specifika jednotlivých cílových skupin ZT a vyhodnotit jejich potřeby při realizaci ZT · vysvětlit základní principy pro tvorbu terapeutických zahrad s ohledem na cílovou skupinu a účel terapie · orientovat se v trendech současné zahradní pedagogiky a v interaktivních metodách výuky · charakterizovat instituce a organizace, které se zabývají problematikou ZT · pracovat s principy a metodami ZT v prostředí školy nebo školského zařízení · aktivně využívat podpůrné informační a metodické materiály · aplikovat ZT metody smyslové aktivizace při přípravě vlastní výukové aktivity Klíčové pojmy: zahradní terapie, Green Care, zahradní pedagogika, sociální zapojení, smyslová aktivizace
Osnova
  • Vznik a vývoj ZT ve světě a u nás. Koncept Green Care a systém vzdělávání v ZT, inspirace příklady dobré praxe z EU. 2.Cíle a účinky ZT, rozdělení podle cílových skupin a podle účelu terapie. 3.Základní metody smyslové aktivizace, zvýšení komfortu a atraktivnosti pobytu v zahradách. 4.Školní zahrada – přírodní učebna jako prostor pro sociální zapojení, komunikaci. Know –how předávání zahradnických informací žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. 5.Vhodný sortiment rostlin pro ZT a rostliny nebezpečné. Půda jako terapeutické médium. 6.Možnosti využití rehabilitačního, ergoterapeutického i arteterapeutického potenciálu zahrad.
Literatura
    povinná literatura
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000, 205 s. ISBN 8090295401. info
    doporučená literatura
  • MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
  • MÁCHAL, Aleš. O co nám jde v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604212. info
Výukové metody
Důraz bude kladen především na interaktivní metody výuky a metody aktivizující studenty ke spolupráci, neboť semináře poskytnou prostor modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků.
Metody hodnocení
prezentace výsledků, závěrečná rozprava nad předmětem
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2025.