PdF:VVb013 Nová média - Informace o předmětu
VVb013 Nová média
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- MgA. Jana Francová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVb013/01: Čt 14:00–15:50 učebna 18B, J. Francová
VVb013/02: Čt 12:00–13:50 učebna 18B, J. Francová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si dovednosti spojené s používáním nových médií v kontextu výtvarného umění. Na základě nabytých znalostí student zrealizuje individuální a skupinový projekt s použitím nových médií.Rozvíjení a kultivace výtvarných dovedností a schopností souvisejících s dílem v čase je jedním ze způsobů jak integrovat novomediální díla do vlastní výtvarné zkušenosti. Kromě technických základů práce s digitálním obrazem, videem a zvukem, se studenti seznámí s koncepčními přístupy, které se pojí s novými médii v umění. Dále se studenti seznámí s aktuálními tendencemi digitálního umění (net.art, softwarové umění, algoritmické umění apod.), ať už po teoretické stránce (historický vývoj, významní umělci a díla, umělecké strategie) nebo praktické (tvořivé aktivity). Jako doplněk a rozšíření výuky slouží studijní materiály, které podrobně přibližují jednotlivé směry digitálního umění a zahrnují také videozáznamy z workshopů, praktické návody či aktivity stimulující studenty k vlastní tvorbě v oblasti digitálního umění.
- Výstupy z učení
- Student se prostřednictvím základních děl v čase seznámí s historií i současností umění videa a pohyblivého obrazu včetně jeho přesahu do sound art, performance, light art a videomappingu. Student se seznámí s historií digitálního a umění. Student bude schopen popsat základní znaky digitálního díla a bude umět charakterizovat konkrétní oblasti digitálního umění a umění nových médií. Student se naučí rozmanité umělecké strategie v oblasti tvorby digitálního umění. Student si osvojí kreativní způsoby užití digitálních médií a softwaru. Součástí řešení je i diskuze nad instalací a prezentací díla. Autentičnost provedení, kvalita práce a koncepční pojetí jsou hlavními kritérii a podmínkou splnění předmětu. Výstupy: Závěrečná skupinová projekce autentických tvůrčích výkonů individuálního i skupinového charakteru.
- Osnova
- digitální fotografie pohyblivý obraz digitální video zvuk a jeho specifika nová média jako způsob záznamu nová média jako princip tvorby umění nových médií Digitální média a digitální umění Předchůdci umění nových médií Videoart Net art Post-internet Softwarové umění Umění na sociálních sítích Umělecké počítačové hry a game art Artificial Life Art Glitch art a umění počítačového viru více na http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2817
- Literatura
- doporučená literatura
- BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Translated by Petr Turek. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004, 106 s. ISBN 8090345204. info
- RUSH, Michael. Video art. London: Thames & Hudson, 2003, 224 s. ISBN 0500237980. info
- BYDŽOVSKÁ, Lenka, Tereza PETIŠKOVÁ, Pavel HALÍK, Vojtěch LAHODA, Karel OTT, Martina PACHMANOVÁ, Tomáš POSPISZYL, Karel SRP a Miloš VOJTĚCHOVSKÝ. Dějiny umění. Vydání první. V Praze: Knižní klub, 2002, 303 stran. ISBN 8071767646. info
- neurčeno
- TRIBE, Mark a Reena JANA. New media art. Edited by Uta Grosenick. Köln: Taschen, 2006, 95 s. ISBN 3822830410. info
- Výukové metody
- Realizování výtvarného projektu individuální formou a kooperace na skupinovém projektu. Hlavní výukovou metodou je diskuze a konzultace nad konkrétními uměleckými díly. Součástí řešení je i diskuze nad instalací a prezentací díla.
- Metody hodnocení
- Autentičnost provedení, kvalita práce a koncepční pojetí jsou hlavními kritérii a podmínkou splnění předmětu. Výstupy: Závěrečná skupinová projekce autentických tvůrčích výkonů individuálního i skupinového charakteru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/VVb013