PdF:VZpVP1 Podpora zdraví v osob. životě - Informace o předmětu
VZpVP1 Podpora zdraví v osobním životě
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 16:00–16:50 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student chápe souvislost mezi zdravím a podporou zdravého životního stylu. Rozumí působení faktorů, které podporují zdraví, nebo naopak zdraví poškozují, a dokáže poskytnout laickou první pomoc. Získané poznatky dovede využít v osobním životě i ve své budoucí profesi.
- Osnova
- 1. Co ovlivňuje naše zdraví (zdraví a jeho definice, determinanty zdraví a jejich působení (vnitřní neovlivnitelné, vnější ovlivnitelné), životní styl, prvky životního stylu, příklady rizikových a protektivních faktorů životního stylu v souvislosti s CHNI, zdravotní stav obyvatel ČR, střední délka života kontra délka dožití ve zdraví, základní doporučení životního stylu v souvislosti následných přednášek...). 2. Výživa a zdraví (souvislost výživy a zdraví - CHNI, alimentární nákazy, alergie, intolerance, averze, neofobie, pravidelnost, pestrost - pomocí pyramidy výživy). 3. Současná výživová doporučení (přiměřenost - čtení etiket), základní výživová doporučení, pravda versus výživové mýty, jednoduché hodnocení vlastní výživy). 4. Poruchy přijmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie, ortorexie, jak je lze rozpoznat a jak lze pomoci). 5. Pohyb jako životní potřeba (vývoj svalstva, motorický vývoj, utváření pohybové způsobilosti, působení pohybu na osobní zdraví, optimální zdatnost a zdraví). 6. Pohybový režim podporující zdraví (pohybový režim dětí, mládeže, dospělých, seniorů, individuální pohybové programy, pohybová aktivita zdravotně oslabených). 7. Laická první pomoc 1 (bezvědomí, kardiopulmonální resuscitace, aspirace cizího tělesa, vnitřní a vnější krvácení, poranění pohybového aparátu). 8. Laická první pomoc 2 (neúrazové urgentní stavy – infarkt, mrtvice, diabetes-hypoglykemie, otravy, křečové stavy, alergické reakce). 9. Reprodukční zdraví, problematika HIV/AIDS (pohlavně přenosné nemoci, antikoncepce, prevence rakoviny varlat a děložního čípku, prevence HIV/AIDS). 10. Prevence tzv. civilizačních onemocnění (prevence kardiovaskulárních onemocnění, metabolický syndrom, prevence onkologických onemocnění – střeva, prsu, plic). 11. Podpora psychického zdraví (zátěžové a kritické situace v životě člověka, jejich zvládání, posttraumatická porucha, posttraumatický růst, laická krizová intervence, účinné metody podpory psychického zdraví). 12. Problematika závislostí (závislost, psychologické souvislosti a specifika různých forem návykového chování, následky závislostí, motivace k pozitivní změně).
- Literatura
- doporučená literatura
- JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8891-7.
- www.anabell.cz
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009. 279 stran. ISBN 9788073675684.
- www.starneme-uspesne.cz
- www.szu.cz
- Pohyb a výživa. Šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. Dostupné z: https://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/1_pohyb_a_vyziva_web.pdf
- Výukové metody
- Teoretická příprava; přednášky doplněné ilustrativními fotografiemi nebo videoukázkami, odbornými videoprogramy a studijními materiály; samostudium.
- Metody hodnocení
- Kolokvium – rozprava o problematice studijního předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/VZpVP1