PdF:VZpVP1 Podpora zdraví v osob. životě - Informace o předmětu
VZpVP1 Podpora zdraví v osobním životě
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–8:50 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Student rozumí působení faktorů, které podporují zdraví, nebo naopak zdraví poškozují, a dokáže poskytnout laickou první pomoc. Získané poznatky dovede využít v osobním životě i ve své budoucí profesi.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student chápe souvislost mezi zdravím a podporou zdravého životního stylu.
- Osnova
- 1. Co ovlivňuje naše zdraví (zdraví a jeho definice, determinanty zdraví a jejich působení (vnitřní neovlivnitelné, vnější ovlivnitelné), životní styl, prvky životního stylu, příklady rizikových a protektivních faktorů životního stylu v souvislosti s CHNI, zdravotní stav obyvatel ČR, střední délka života kontra délka dožití ve zdraví, základní doporučení životního stylu v souvislosti následných přednášek...). 2. Výživa a zdraví (souvislost výživy a zdraví - CHNI, alimentární nákazy, alergie, intolerance, averze, neofobie, pravidelnost, pestrost - pomocí pyramidy výživy). 3. Současná výživová doporučení (přiměřenost - čtení etiket), základní výživová doporučení, pravda versus výživové mýty, jednoduché hodnocení vlastní výživy). 4. Poruchy přijmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie, ortorexie, jak je lze rozpoznat a jak lze pomoci). 5. Pohyb jako životní potřeba (vývoj svalstva, motorický vývoj, utváření pohybové způsobilosti, působení pohybu na osobní zdraví, optimální zdatnost a zdraví). 6. Pohybový režim podporující zdraví (pohybový režim dětí, mládeže, dospělých, seniorů, individuální pohybové programy, pohybová aktivita zdravotně oslabených). 7. Laická první pomoc 1 (bezvědomí, kardiopulmonální resuscitace, aspirace cizího tělesa, vnitřní a vnější krvácení, poranění pohybového aparátu). 8. Laická první pomoc 2 (neúrazové urgentní stavy – infarkt, mrtvice, diabetes-hypoglykemie, otravy, křečové stavy, alergické reakce). 9. Reprodukční zdraví, problematika HIV/AIDS (pohlavně přenosné nemoci, antikoncepce, prevence rakoviny varlat a děložního čípku, prevence HIV/AIDS). 10. Prevence tzv. civilizačních onemocnění (prevence kardiovaskulárních onemocnění, metabolický syndrom, prevence onkologických onemocnění – střeva, prsu, plic). 11. Podpora psychického zdraví (zátěžové a kritické situace v životě člověka, jejich zvládání, posttraumatická porucha, posttraumatický růst, laická krizová intervence, účinné metody podpory psychického zdraví). 12. Problematika závislostí (závislost, psychologické souvislosti a specifika různých forem návykového chování, následky závislostí, motivace k pozitivní změně).
- Literatura
- doporučená literatura
- www.starneme-uspesne.cz
- JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8891-7.
- www.szu.cz
- www.anabell.cz
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009. 279 stran. ISBN 9788073675684.
- Pohyb a výživa. Šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. Dostupné z: https://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/1_pohyb_a_vyziva_web.pdf
- Výukové metody
- Teoretická příprava; přednášky doplněné ilustrativními fotografiemi nebo videoukázkami, odbornými videoprogramy a studijními materiály; samostudium.
- Metody hodnocení
- Kolokvium – rozprava o problematice studijního předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/VZpVP1