PdF:XCJk07 Česká a světová děts. lit. - Informace o předmětu
XCJk07 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XCJk07/OS01: Pá 5. 4. 10:00–13:50 učebna 37, E. Nováková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Konzultace sledují přednáškovou formou podoby a proměny současné české i světové literatury pro děti a mládež. Student po úspěšném absolvování předmětu ovládá vývoj literatury pro děti posledního čtvrtstoletí v žánrových a tematických celcích, které zohledňují rovněž cílovou kategorii dětí předčtenářského období.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: • - charakterizovat jednotlivé žánry literatury pro děti a mládež v porevolučním vývoji; • - analyzovat aktuální témata a trendy v literatuře pro děti; • - identifikovat a analyzovat tvorbu výrazných literárních osobností; • - vysledovat vliv obecných společensko-kulturních událostí na vývoj literatury pro děti a mládež.
- Osnova
- 1. Podoby současné autorské poezie pro děti, návaznost na nonsensovou a hravou linii folklorní poezie. 2. Písňové texty určené dětem. 3. Současná česká próza s dětským hrdinou. 4. Tematická detabuizace v současné české příběhové próze s dětským hrdinou (problematika rasismu, handicapu, stáří, nemoci a smrti v literatuře pro nejmenší). 5. Inspirace současné české literatury světovou literaturou pro děti. 6. Adaptace lidových pohádek a pověstí pro děti. 7. Regionalismus a dětská literatura. 8. Současná autorská pohádka. 9. Obrázková kniha. 10. Skladba a struktura dětských časopisů. 11. Role comicsu a kresleného seriálu jako synkretických žánrů v rozvíjení interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku. 12. Nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti, znaky triviální literatury v textech určených nejmenším dětem.
- Literatura
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o., 2007. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
- URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
- URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2002, 236 s. ISBN 8070426047. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace. Výklady jsou doplňovány samostatnou četbou.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení: písemná zkouška, při níž studenti prokáží také obeznámenost s doporučenou četbou; rozsah učiva vymezen sylaby (viz studijní materiály v IS).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/XCJk07