XCJk07 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XCJk07/OS01: Pá 13. 5. 15:00–18:50 učebna 1, M. Jindra
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky sledují podoby a proměny současné české i světové literatury pro děti a mládež. Student po úspěšném absolvování předmětu ovládá vývoj literatury pro děti posledního čtvrtstoletí v žánrových a tematických celcích, které zohledňují rovněž cílovou kategorii dětí předčtenářského období.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat jednotlivé žánry literatury pro děti a mládež v porevolučním vývoji;
- analyzovat aktuální témata a trendy v literatuře pro děti;
- identifikovat a analyzovat tvorbu výrazných literárních osobností;
- vysledovat vliv obecných společensko-kulturních událostí na vývoj literatury pro děti a mládež.
Osnova
  • 1. Podoby současné autorské poezie pro děti, návaznost na nonsensovou a hravou linii folklorní poezie.
  • 2. Tematická detabuizace v současné české příběhové próze s dětským hrdinou (problematika rasismu, handicapu, stáří, nemoci a smrti v literatuře pro nejmenší).
  • 3. Inspirace současné české literatury světovou literaturou pro děti.
  • 4. Adaptace lidových pohádek a pověstí pro děti.
  • 5. Regionalismus a dětská literatura.
  • 6. Současná autorská pohádka.
  • 7. Obrázková kniha.
  • 8. Skladba a struktura dětských časopisů.
  • 9. Role comicsu a kresleného seriálu jako synkretických žánrů v rozvíjení interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku.
  • 10. Nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti, znaky triviální literatury v textech určených nejmenším dětem.
Literatura
  • HAHN, Daniel. The Oxford companion to children's literature. Edited by Michael Morpurgo. Second edition. Oxford: Oxford University Press, 2015, xiii, 663. ISBN 9780199695140. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o., 2007. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2002, 236 s. ISBN 8070426047. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Výklady jsou doplňovány samostatnou četbou.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: ústní zkouška, při níž studenti prokáží také obeznámenost s doporučenou četbou; rozsah učiva vymezen sylaby (viz studijní materiály v IS). Studenti rovněž písemně vypracují rešerši vybraného období současné knižní produkce literatury pro děti a mládež, kterou odevzdají do IS. Podrobné informace jsou dostupné ve Studijních materiálech předmětu v IS.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.