PdF:IPPp09 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
IPPp09 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPp09/01: Po 17. 2. 13:00–16:50 učebna 41, Po 2. 3. 13:00–16:50 učebna 41, Po 16. 3. 13:00–16:50 učebna 41, Po 30. 3. 13:00–16:50 učebna 41, Po 20. 4. 13:00–14:50 učebna 41, Po 27. 4. 13:00–14:50 učebna 41, Po 4. 5. 13:00–14:50 učebna 41, M. Hofman
IPPp09/02: Po 24. 2. 13:00–16:50 učebna 41, Po 9. 3. 13:00–16:50 učebna 41, Po 23. 3. 13:00–16:50 učebna 41, Po 6. 4. 13:00–16:50 učebna 41, Po 20. 4. 15:00–16:50 učebna 41, Po 27. 4. 15:00–16:50 učebna 41, Po 4. 5. 15:00–16:50 učebna 41, M. Hofman
IPPp09/03: Po 17. 2. 13:00–16:50 učebna 34, Po 2. 3. 13:00–16:50 učebna 34, Po 16. 3. 13:00–16:50 učebna 34, Po 30. 3. 13:00–16:50 učebna 34, Po 20. 4. 13:00–14:50 učebna 34, Po 27. 4. 13:00–14:50 učebna 34, Po 4. 5. 13:00–14:50 učebna 34, L. Grůzová
IPPp09/04: Po 24. 2. 13:00–16:50 učebna 34, Po 9. 3. 13:00–16:50 učebna 34, Po 23. 3. 13:00–16:50 učebna 34, Po 6. 4. 13:00–16:50 učebna 34, Po 20. 4. 15:00–16:50 učebna 34, Po 27. 4. 15:00–16:50 učebna 34, Po 4. 5. 15:00–16:50 učebna 34, L. Grůzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, - vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, - naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, - kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace.
- Osnova
- Úvod – evokace, dosavadní zkušenosti studentů s pedagogickou komunikací; Mocenské konstelace ve školní třídě; Učitelovy otázky; Žákovy odpovědi; Poskytování efektivní zpětné vazby; Plánování třídních schůzek, komunikace s rodiči a s dalšími členy edukačního procesu; Souvislá praxe a plnění zadaných úkolů; Reflexe pedagogické komunikace na souvislé praxi Principy efektivní komunikace; Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci; Sdělování oprávněných požadavků, aktivní naslouchání, empatie; Zvládání negativních emocí; Prezentační dovednosti učitele – projev studentů s reflexí skupiny a sebereflexí.
- Literatura
- ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál, 2014, 340 s. ISBN 9788026205975. info
- ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
- BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 104 s. ISBN 9788024750323. URL info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISBN 9788073673871. URL info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 8071781207. info
- Výukové metody
- diskuse v hodině, samostatná práce s odbornou literaturou, reflexe
- Metody hodnocení
- seminární práce na zadané téma v rozsahu min. 4 normostrany, zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/IPPp09