IPPp09 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp09/01: St 14:00–15:50 učebna 37, M. Hofman
IPPp09/02: St 16:00–17:50 učebna 37, M. Hofman
IPPp09/03: St 14:00–15:50 učebna 22, P. Klusáčková
IPPp09/04: St 16:00–17:50 učebna 22, P. Klusáčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, - vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, - naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, - kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace.
Osnova
  • Úvod – evokace, dosavadní zkušenosti studentů s pedagogickou komunikací; Mocenské konstelace ve školní třídě; Učitelovy otázky; Žákovy odpovědi; Poskytování efektivní zpětné vazby; Plánování třídních schůzek, komunikace s rodiči a s dalšími členy edukačního procesu; Souvislá praxe a plnění zadaných úkolů; Reflexe pedagogické komunikace na souvislé praxi Principy efektivní komunikace; Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci; Sdělování oprávněných požadavků, aktivní naslouchání, empatie; Zvládání negativních emocí; Prezentační dovednosti učitele – projev studentů s reflexí skupiny a sebereflexí.
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
  • BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 104 s. ISBN 9788024750323. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
    doporučená literatura
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál, 2014, 340 s. ISBN 9788026205975. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, samostatná práce s odbornou literaturou, reflexe.
Metody hodnocení
Seminární práce na zadané téma v rozsahu min. 4 normostrany, zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.