IPPp10 Asistentská pedagogická praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp10/01: Po 12:00–12:50 učebna 34, J. Havel, P. Najvar
IPPp10/02: St 14:00–14:50 učebna 22, J. Havel, P. Najvar
IPPp10/03: St 15:00–15:50 učebna 39, J. Havel, P. Najvar
IPPp10/04: Čt 9:00–9:50 učebna 24, J. Havel, P. Najvar
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je uvést studenta do reálného procesu učení a vyučování a zapojit ho do asistentských činností a umožnit realizaci mikrovýstupu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: používat s porozuměním základní odbornou terminologii při popisu a interpretaci výukových situací; charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi; popsat a vysvětlit kurikulární činností učitele (od formulace výukových cílů, učebních úloh různé kognitivní náročnosti až po výukové strategie); ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Osnova
  • 1. Pozorování dynamiky výukového procesu podle daných kritérií z různých hledisek. 2. Průběh vyučování a učení a utváření znalostí (práce s koncepty a prekoncepty); 3. Plánování - cíle v řízení výuky; 4. Práce učitele s učivem; 5. Formulace a aplikace učebních úloh a vyučovacích postupů; 6. Zařazování praktických činností do výuky; 7. Využití didaktických prostředků/pomůcek, zvláště učebnic. 8. Hodnocení žáků, diagnostiky a zpětné vazby.
Literatura
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
Výukové metody
Student v průběhu semestru připraví a realizuje mikrovýstup, pořídí videozáznam, který je ve skupině (sebe)reflektován. Do portfolia doplní poznatky, zjištění a další dokumentace z praxe.
Metody hodnocení
Zápočet: seminární diskuse.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.