IPPp10 Asistentská pedagogická praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp10/01: Pá 23. 2. 8:00–9:50 kancelář vyučujícího, J. Havel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci studentům orientovat se v podmínkách reálného edukačního procesu. Mají sledovat i reflektovat jednání učitelů v pedagogických situacích a vypomáhat jim formou asistentských činností. Specifickým cílem tohoto semestru je, aby se studenti prostřednictvím pozorování i vlastního vyučovacího pokusu seznámili se strukturou přípravy učitele na vyučovací hodinu.
Výstupy z učení
Studenti se učí reflektovat pozorované vyučovací hodiny, život školní třídy a školy a jednání učitele v pedagogických situacích, vztahy mezi učitelem a žáky a mezi spolužáky a zapojení do asistentských činností. Vedou tzv. pedagogický deník a rozšiřují své profesní portfolio.
Osnova
  • Reflexe vlastních otázek spojených s pozorování autentické výuky.
  • Tvorba hospitačního záznamu, konstrukce struktury studijní přípravy.
  • Realizace vyučovacího pokusu s oporou o vlastní přípravu a jeho reflexe.
Literatura
  • ŠVEC, Vlastimil, Bohumíra FABIÁNKOVÁ, Ivan HOLÝ, Hana HORKÁ, Miroslav CHRÁSKA, Hana LUKÁŠOVÁ, Miloslava MACHALOVÁ, Josef MAŇÁK, Danuše NEZVALOVÁ, Jaroslav ŘEZÁČ, Stanislav STŘELEC, Josef TRNA, Eva URBANOVSKÁ a Eva VYSKOČILOVÁ. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 308 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-035-2. info
Výukové metody
pozorování, participace, seminární diskuse
Metody hodnocení
skupinová diskuse
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.