PdF:SOk140 Filozofie vzdělávání a výchovy - Informace o předmětu
SOk140 Filozofie vzdělávání a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 29. 2. 15:00–18:50 učebna 39, So 21. 3. 9:00–12:50 učebna 39, So 16. 5. 9:00–12:50 učebna 38
- Předpoklady
- Středoškolské znalosti o filozofii a pedagogice.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cíli předmětu je, aby student po absolvování předmětu: • uměl chápat etiku jako hledání „věčných“ principů v proměnlivých kontextech • pochopil vývoj pedagogiky od jeho počátků v moderních filozofických konceptech až po současné trendy v pedagogice • rozlišil podmínky moderní edukace od edukace v době globální • porozuměl proměnám pedagogik jako vědy od 19. století do současnosti • použil předešlé poznatky k analýze současného stavu pedagogiky
- Výstupy z učení
- - seznámit se základní terminologií - pochopit základními přítupy - aplikovat znalosti na děje v reálném životě a analzovat je
- Osnova
- 1) Etika a etické aspekty edukace 2) Pedagogické aspekty filozofických systémů a jejich rozpad v době vzniku moderních školských systémů 3) Moderní situace: Oddělení vzdělávání od výchovy a opětné spojení v ideologii moderních školských teorií 4) Nacionalismus a filozofie edukace, Durkheim a Dewey. 5) Transnacionální situace a její důsledky na podoby edukace: falešný spor moderny a postmoderny 6) Hodina duchů: Liessman versus skutečné překročení rané moderny ve filozofii edukace. 7) Etické aspekty globálního vzdělávání a pozdní moderna
- Literatura
- povinná literatura
- Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Laichter.
- Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
- doporučená literatura
- Ainsworth, J. (2013). Sociology of Education: An A-to-Z Guide. London, New York: Sage.
- Eastman, G. (1967). The Ideologiying of Theories: John Dewey's Educational Theory, A Case in Point. Educational Theory, 17 (2), 103–119.
- Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: O praxi nevzdělanosti. Praha: Academia.
- Výukové metody
- přednášky, analýza textu, diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SOk140