PdF:SOk140 Filozofie vzdělávání a výchovy - Informace o předmětu
SOk140 Filozofie vzdělávání a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 5. 3. 9:00–12:50 učebna 41, Pá 26. 3. 14:00–16:50 učebna 41, Pá 9. 4. 9:00–12:50 učebna 41, Pá 14. 5. 17:00–19:50 učebna 41
- Předpoklady
- Středoškolské znalosti o filozofii a pedagogice.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům pochopit vztah mezi etikou a filozofií vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti:
• budou umět chápat etiku jako hledání „věčných“ principů v proměnlivých kontextech
• pochopí vývoj pedagogiky od jeho počátků v moderních filozofických konceptech až po současné trendy v pedagogice
• rozliší podmínky moderní edukace od edukace v době globální
• porozumí proměnám pedagogik jako vědy od 19. století do současnosti
• použijí předešlé poznatky k analýze současného stavu pedagogiky - Osnova
- 1) Etika a etické aspekty edukace
- 2) Pedagogické aspekty filozofických systémů a jejich rozpad v době vzniku moderních školských systémů
- 3) Moderní situace: Oddělení vzdělávání od výchovy a opětné spojení v ideologii moderních školských teorií
- 4) Nacionalismus a filozofie edukace, Durkheim a Dewey.
- 5) Transnacionální situace a její důsledky na podoby edukace: falešný spor moderny a postmoderny
- 6) Hodina duchů: Liessman versus skutečné překročení rané moderny ve filozofii edukace.
- 7) Etické aspekty globálního vzdělávání a pozdní moderna
- Literatura
- povinná literatura
- Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Laichter.
- Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
- doporučená literatura
- Ainsworth, J. (2013). Sociology of Education: An A-to-Z Guide. London, New York: Sage.
- Eastman, G. (1967). The Ideologiying of Theories: John Dewey's Educational Theory, A Case in Point. Educational Theory, 17 (2), 103–119.
- Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: O praxi nevzdělanosti. Praha: Academia.
- neurčeno
- Čornejová, I., Kasper, T., Kasperová, D., Kourová, P., Kratochvíl, P., Lenderová, M., Novotný, M., Pokorný, J., Svatoš, M., Svobodný, P., Šimek, J., & Váňová, R. (2020). Velké dějiny zemí Koruny české. Paseka.
- ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
- PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydán. Brno: Host, 2020, 278 stran. ISBN 9788027503087. info
- FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 2. vydání. Praha: Nová beseda, 2019, 111 stran. ISBN 9788090749016. info
- Výukové metody
- přednášky, analýza textu, diskuse
- Metody hodnocení
- skupinová práce, test
- Informace učitele
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři
Aktivní účast na výuce a diskusích
Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou:
Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhy. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje.
Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky.
Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů.
Zkouška trvá 15 minut. Student má 8-10 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 5 minut prostor na otázky zkoušejícího. Následuje formativní hodnocení.
Hodnotí se:
Relevance informací a zdrojů.
Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument.
Reagovat na položené otázky.
Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy.
Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SOk140