PdF:SPDC011 Profilace - Andragogika - Informace o předmětu
SPDC011 Profilace - širší vědní základ - Speciální andragogika
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (2)
- Cíle předmětu
- Prohloubit znalosti oboru Speciální andragogika a zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz bude kladen na vytvoření širokého vědomostního základu o oboru a důkladného poznání speciálně andragogických kategorií, jako např. dospělý člověk s postižením, vzdělávání dospělých s postižením, sociální status osob s postižením, lidský kapitál, atp.
Prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti týkající se praktických aspektů života dospělých osob s postižením, možnostech podpory jejich rozvoje v rámci komplexní rehabilitace, celoživotního vzdělávání, reedukace a rekvalifikace, pracovního začlenění a sociální inkluze. Tyto poznatky budou propojovány se znalostmi z dalších disciplín (sociologie, psychologie, psychiatrie, sociální práce atp.) a komparovány se situací v zahraničí. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Mít prohloubené znalosti oboru Speciální andragogika a zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu.
- Mít vytvořený široký vědomostní základ o oboru a důkladné poznání speciálně pedagogických kategorií, jako např. dospělý člověk s postižením, vzdělávání dospělých s postižením, sociální status osob s postižením, lidský kapitál apod.
- Mít prohloubené a rozšířené znalosti a dovednosti týkající se praktických aspektů života dospělých osob s postižením, možnostech podpory jejich rozvoje v rámci komplexní rehabilitace, celoživotního vzdělávání, reedukace a rekvalifikace, pracovního začlenění a sociální inkluze
- Umět tyto poznatky propojit se znalostmi z dalších oborů (sociologie, psychologie, sociální práce apod.) a komparovat se situací v zahraničí. - Osnova
- speciální andragogika jako vědecká a praktická disciplína,
- metodologie speciální andragogiky,
- objekt speciální andragogiky - dospělý člověk s postižením,
- předmět speciální andragogiky – od edukace k animaci člověka s postižením,
- činitelé speciálně andragogické interakce – speciálně andragogické profese, způsoby a možnosti interakce, role člověka s postižením v interakci,
- prostředky užívané ve speciální andragogice,
- edukativní dimenze speciální andragogiky,
- sociální dimenze speciální andragogiky,
- kvalita života dospělých s postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- ELIAS, J. L., & MERRIAM, S. B. (2004). Philosophical foundations of adult education. Melbourne: Krieger Publishing.
- KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., & SWANSON, R. A. (2012). The adult learner. Routledge.
- doporučená literatura
- ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
- Výukové metody
- samostudium, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Zpracování semestrálního projektu s edukační, intervenční nebo terapeutickou tématikou a jeho praktická aplikace u dospělých osob s postižením. Aktivní spolupráce s vybranou cílovou skupinou/vybraným zařízením. Výuka v předmětu specializace: speciální andragogika ve dvou semestrech.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPDC011