PdF:SPDC011 Profilace - Andragogika - Informace o předmětu
SPDC011 Profilace - širší vědní základ - Speciální andragogika
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, D-SPD4)
- Speciální pedagogika (program PdF, D-SPD4) (4)
- Cíle předmětu
- Prohloubit znalosti oboru Speciální andragogika a zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz bude kladen na vytvoření širokého vědomostního základu o oboru a důkladného poznání speciálně andragogických kategorií, jako např. dospělý člověk s postižením, vzdělávání dospělých s postižením, sociální status osob s postižením, lidský kapitál, atp.
Prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti týkající se praktických aspektů života dospělých osob s postižením, možnostech podpory jejich rozvoje v rámci komplexní rehabilitace, celoživotního vzdělávání, reedukace a rekvalifikace, pracovního začlenění a sociální inkluze. Tyto poznatky budou propojovány se znalostmi z dalších disciplín (sociologie, psychologie, psychiatrie, sociální práce atp.) a komparovány se situací v zahraničí. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Mít prohloubené znalosti oboru Speciální andragogika a zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu.
- Mít vytvořený široký vědomostní základ o oboru a důkladné poznání speciálně pedagogických kategorií, jako např. dospělý člověk s postižením, vzdělávání dospělých s postižením, sociální status osob s postižením, lidský kapitál apod.
- Mít prohloubené a rozšířené znalosti a dovednosti týkající se praktických aspektů života dospělých osob s postižením, možnostech podpory jejich rozvoje v rámci komplexní rehabilitace, celoživotního vzdělávání, reedukace a rekvalifikace, pracovního začlenění a sociální inkluze
- Umět tyto poznatky propojit se znalostmi z dalších oborů (sociologie, psychologie, sociální práce apod.) a komparovat se situací v zahraničí. - Osnova
- speciální andragogika jako vědecká a praktická disciplína,
- metodologie speciální andragogiky,
- objekt speciální andragogiky - dospělý člověk s postižením,
- předmět speciální andragogiky – od edukace k animaci člověka s postižením,
- činitelé speciálně andragogické interakce – speciálně andragogické profese, způsoby a možnosti interakce, role člověka s postižením v interakci,
- prostředky užívané ve speciální andragogice,
- edukativní dimenze speciální andragogiky,
- sociální dimenze speciální andragogiky,
- kvalita života dospělých s postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- ELIAS, J. L., & MERRIAM, S. B. (2004). Philosophical foundations of adult education. Melbourne: Krieger Publishing.
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie a Helena VAĎUROVÁ. Collaborating with Employers. In Job Coaches for Adults with Disabilities. 1. vyd. Londýn: Jessica Kingsley Publishers, 2019, s. 151-167. ISBN 978-1-78592-546-7. info
- KNOWLES, Malcolm S., Elwood F. HOLTON a Richard A. SWANSON. The adult learner : the definitive classic in adult education and human resource development. 7th ed. London: Routledge, 2012, xii, 389. ISBN 9781856178112. info
- BÉLANGER, Paul R. Theories in adult learning and education. Opladen: Barbara Budrich publishers, 2011, 106 stran. ISBN 9783866493629. info
- doporučená literatura
- ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
- Adult education : the response to global crisis strengths and chalenges of the profession. Edited by Snežana Medić - Regina Ebner - Katarina Popović. Belgrade: Department of Pedagogy and Andragogy, Faculty of Philosophy, University of Belgrade, 2010, 359 s. ISBN 9788682019633. info
- JARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning : theory and practice. 4th edition. London: Routledge, 2010, xiv, 338. ISBN 9780415494816. info
- OLIVER, Esther. Research and development in adult education : fields and trends. Opladen: Barbara Budrich, 2010, 135 s. ISBN 9783866493049. info
- International encyclopedia of adult education. Edited by Leona M. English. First published in paperback. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008, xiv, 750. ISBN 9781403917355. info
- MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007, xvi, 533. ISBN 9780787975883. info
- Dimensions of adult learning : adult education and training in a global era. Edited by Griff Foley. 1st pub. Maidenhead: Open University Press, 2004, xv, 335. ISBN 0335214487. info
- ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0335206778. info
- Výukové metody
- samostudium, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Zpracování semestrálního projektu s edukační, intervenční nebo terapeutickou tématikou a jeho praktická aplikace u dospělých osob s postižením. Aktivní spolupráce s vybranou cílovou skupinou/vybraným zařízením.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPDC011