PdF:SV4MP_SPT Sociálně pedagogické teorie - Informace o předmětu
SV4MP_SPT Sociálně pedagogické teorie
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4MP_SPT/01: Út 10:00–11:50 učebna 41, D. Klapko
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky sociálně pedagogických teorií s důrazem na jejich mezioborovou provázanost a celospolečenskou působnost. Základní linii studia tvoří komplexní systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních i přírodních faktorů. Nezbytnou součástí systémového přístupu je i analýza a popis jeho jednotlivých prvků. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu, vysvětlení a predikce v rámci edukační reality. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy - vysvětlit podstatu a strukturu probíraných sociálně pedagogických teorií - vymezit a interpretovat současné sociálně pedagogické problémy - nastínit možné způsoby řešení probírané tematiky na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi. - vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat.
- Osnova
- 1. Struktura sociálních teorií. Problematika vědeckosti sociálních a přírodních věd. 2. Vědecká paradigmata (pozitivismus, konstruktivismus, strukturalismus, hermeneutika, fenomenologie). 3. Škola jako nástroj státu v rámci teorie sociální kontroly. 4. Teorie vzdělanostní reprodukce. Rovný přístup ke vzdělání. 5. Globalizace volného času a jeho působení na různé sociální skupiny. Technologizace života a smysl vzdělávání. 6. Teorie masové komunikace. Normativní teorie chování médií. Mediální kultura. 7. Soudobé teorie vzdělávání, postmodernismus ve výchově. 8. Kritické teorie, ideologie, moc, útlak, koncept sociální inkluze. 9. Postfeminismus a gender studies.
- Literatura
- povinná literatura
- YOUNG, Iris Marion. Proti útlaku a nadvládě : transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Translated by Zuzana Uhde. Vyd. 1. Praha: Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2010, 256 s. ISBN 9788070073414. info
- Sociální kritika v éře globalizace : odstraňování sociálně-ekonomických nerovností a konfliktů. Edited by Marek Hrubec, Translated by Martin Brabec. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2008, 479 s. ISBN 9788070072868. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- doporučená literatura
- KATRŇÁK, Tomáš. Nerovnost v přístupu ke vzdělání. Praha: Respekt Publishing, č. 26, 2010. info
- GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. Translated by David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010, 415 s. ISBN 9788087256046. info
- Současné teorie moci. Edited by Daniel Kroupa. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010, 144 s. ISBN 9788074140150. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
- ZÁBRODSKÁ, Kateřina. Variace na gender :poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia, 2009, 200 s. ISBN 978-80-200-1752-9. URL info
- NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie : výsledky, problémy, perspektivy. Translated by Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 316 s. ISBN 9788086429687. info
- KÖGLER, Hans-Herbert. Kultura, kritika, dialog. Translated by Jan Balon - Marek Hrubec. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2006, 187 s. ISBN 9788070072387. info
- HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
- KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon, 2004, 190 s. Studie. ISBN 80-86429-29-6. URL info
- WALZER, Michael. Interpretace a sociální kritika. Translated by Josef Velek. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 151 s. ISBN 80-7007-126-5. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Translated by Oldřich Selucký. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 247 stran. ISBN 8071782165. info
- Výukové metody
- Přednášky.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: písemná Požadavky k ukončení přednáškového bloku: - vědomostní písemná zkouška - napsání pětistránkové seminární práce na zadané téma a vyplnění zkouškového formuláře. - Zkouška: známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - písemné zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované seminární práce a zkouškového formuláře.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1257
heslo: štorch - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SV4MP_SPT