PdF:VY3DC_SOPA Soc. pathology and prevention - Course Information
VY3DC_SOPA Social pathology and prevention
Faculty of EducationSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 29. 2. 14:00–16:50 učebna 36, Sat 14. 3. 9:00–12:50 učebna 36, Sat 21. 3. 9:00–12:50 učebna 36, Sat 25. 4. 17:00–19:50 učebna 36
- Prerequisites
- The subject is primary intendede for students of program Leisure pedagogue.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DPS Child and Youth Afterschool Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The subject introduces to problematics of social pathology specialization and chosen social pathology problems in educational practise.
At the end of the course, the students will be able:
- understand and explain the standards formation of the society, functionality of the system of the social checks;
- define and outline particular pathological features;
- they should be able to build us a strategy of a help for someone in difficult life situations;
- they should be very much aware of the primary preventions principles and they should be able to compose a programme like that. - Syllabus
- Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
- 1. Norm and order in society.
- 2. Theory of social deviations, definition of social pathology.
- 3. Social control.
- 4. Absenteeism.
- 5. Agression and bullying.
- 6. Criminality and delinquention.
- 7. Drugs as an actual thread.
- 8. Pedagogue and his competentions in the area of social pathologies.
- 9. Status and tasks of pedagogical educational institutions in prevention and atonement of socail pathological phenomeons.
- 10. School prevention.
- Literature
- required literature
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
- ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, vol. 8, No 7, p. 4-7. ISSN 1214-8717. info
- MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- ČECH, Tomáš. Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách (Primary drug prevention and anti-drug education in schools). In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 140-152. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. info
- ČECH, Tomáš. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků (School and social pathologic symptoms in behavior of pupils). In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002, p. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. info
- recommended literature
- MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.
- MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.
- NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
- SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie (Introduction to social pathology). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 pp. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 194 s. ISBN 9788021045507. info
- Život s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001, 390 s. ISBN 80-7262-088-6. info
- ONDREJKOVIČ, Peter and Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. Prvé vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999, 356 stran. ISBN 8022405531. info
- Teaching methods
- Teaching methods: lecture.
- Assessment methods
- The course is finished by: exam.
The course is finished by: the students must work on a casuistic analysis of a particular social and pathological problem. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/VY3DC_SOPA