PdF:ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2 - Informace o předmětu
ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ZS1BK_IVZ1 Integrovaný vědní základ I
ZS1BK_IVZ1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi; - Osnova
- Vliv Slunce na život na Zemi
- Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
- Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
- Sledování počasí
- Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
- Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
- Biogeografické pásy, vegetační stupně
- Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
- Vlastnosti živých organismů
- Organické látky – složení živých organismů
- Fotosyntéza a dýchání
- Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
- Přeměna látek, trávení
- Genetika a rozmnožování
- Třídění organismů
- Růst a vývoj organismů
- Adaptace organismů na životní prostředí
- Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
- Význam biodiverzity
- Literatura
- doporučená literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s. ISBN 9788071822134. info
- neurčeno
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- Výukové metody
- přednášky e-learningové a praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Seminární práce, písemný test, podmínkou úspěšného splnění předmětu je dosažení minimálně 70% úspěšnosti v testu.
Praktické poznávání vybraných živočichů. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2013 ukončení z, od jara 2014 ukončení k
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ZS1BK_IVZ2