PdF:Ze0118 Terénní cvičení ze sociální ge - Informace o předmětu
Ze0118 Terénní cvičení ze sociální geografie
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/2.6. 4 dny. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0118/01: St 6. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 7. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 8. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, So 9. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, D. Mísařová, H. Svobodová
Ze0118/02: St 6. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 7. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 8. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, So 9. 5. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, D. Mísařová, H. Svobodová - Předpoklady
- Předpokladem jsou znalosti z jednotlivých dílčích socio a ekonomicko-geografických disciplín.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí nezbytných pro aplikaci socio- a ekonomicko-geografických znalostí v běžném životě a v praxi veřejné správy. Předpokladem k tomu je dobré zvládnutí tradičních geografických postupů včetně vyhledávání aktualit na internetu a v denním tisku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - analyzovat současné problémy sociálního a ekonomického rozvoje statutárního města Brna, včetně jeho zázemí, - definovat další rozvoje a využití území Rosicko-Oslavanského černouhelného revíru, - komunikovat s orgány veřejné správy v modelových územích, - aplikovat výsledky terénního výzkumu do výuky na základní škole formou případové studie.
- Osnova
- Předmět je koncipován jako názorná terénní výuka v modelových regionech. Vyučující předmětu působí aktivně v dvou modelových regionech: - Správní území statutárního města Brna (okres Brno-město), - území Rosicko-Oslavanského černouhelného revíru (JZ část okresu Brno-venkov).
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard, Pavel KORVAS a Petr POLÁČEK. Multimediální učebnice pro terénní výuku. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2008, 23 s. info
- KUNC, Josef, Václav TOUŠEK, Jiří VYSTOUPIL, Petr DANĚK, Pavel KLAPKA, Ondřej MULÍČEK, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk SZCZYRBA, Michal VANČURA, Antonín VĚŽNÍK, Milan VITURKA a Petr TONEV. Ekonomická a sociální geografie. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2008, 411 s. učebnice vysokých škol. ISBN 978-80-7380-114-4. info
- doporučená literatura
- WOKOUN, René. Regionální rozvoj a jeho management v České republice. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2007, 244 s. ISBN 9788024513010. info
- MATĚJ Miloš, KLÁT, Jaroslav, PLCHOVÁ, Jarmila a Jan Kyselák. Kulturní památky Rosicko – Oslavanské průmyslové aglomerace. Ostrava: Národní památkový ústav, 2013. ISBN: 978-80-85034-67-7.
- Management regionální politiky a reforma veřejné správy. Edited by René Wokoun - Pavel Mates. Praha: Linde, 2006, 351 s. ISBN 8072016083. info
- Výukové metody
- Studenti zpracovávají samostatně zadaný modelový problém z oblasti sociální nebo ekonomické geografie, který zahrnuje jak analýzu území, tak následnou syntézu a prezentaci dosažených výsledků. V rámci zpracování výstupu používají běžné metody geografického výzkumu jako např. anketární/dotazníková šetření, řízený rozhovor s vybranými představiteli státní správy a samosprávy v navštíveném území, navrhují možná zlepšení a opatření vhodná pro rozvoj dané lokality či regionu. Studenti si předem připravují relevantní podklady pro zadané témata týkající se navštívené lokality/regionu tak, aby společně pokryla celé spektrum sociogeografické problematiky.
- Metody hodnocení
- Předložení a obhajoba práce.
- Informace učitele
- Využití v kurikulu Základní školy Předmět spadá primárně do vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“, vzdělávací obor „Zeměpis“. Předmět se týká očekávaných výstupů tematických celků a) Česká republika, terénní geografický výuka, praxe a aplikace. Dále zahrnuje očekávané výstupy tematických celků a) společenské a hospodářské prostředí, b) geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie, c) životní prostředí, d) přírodní obraze Země. Vzhledem k tomu, že je výuka propojena s pohybem, spadá předmět i pod vzdělávací oblast „Člověk a zdraví“, vzdělávací obory „Výchova ke zdraví“ a „Tělesná výchova“. Průřezová témata: osobností a sociální výchova, environmentální vzdělávání, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Mezipředmětové vazby: dějepis, přírodopis, občanská výchova Geologické mapy. Mapa KČT nebo kartografie místa působení. Mapa KČT Rosicko-Oslavanského revíru – http://www.hornictvi.info/histhor/lokality/ro/mapa1.jpg. Plán měst Oslavany, Zbýšov a Rosice. Plán města Brna (tištěný, elektronický z www.mapy.cz nebo https://www.google.cz/maps). Webový portál: http://www.rosicko-oslavansko.cz/. Webový portál: www.ped.muni.cz/fine. Webový portálů územního plánování: Lokální aktualizační systém – iLAS – http://www.uur.cz/iLAS/iLAS.asp nebo http://www.databaze-strategie.cz/.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/Ze0118