PdF:CJp505 Podoby nejnovější české a svět - Informace o předmětu
CJp505 Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 19:00–19:50 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student je na základě osvojené literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit současnou českou i světovou literární produkci určenou dětem, orientovat se v knižní nabídce a vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích.
- Výstupy z učení
- Student zná literární tvorbu výrazných autorských osobností české a světové literatury pro děti a mládež od počátku 21. století, dokáže ji zařadit do vývojových souvislostí a interpretovat. Uvědomuje si stěžejní rysy společné této literární produkci. Je schopen charakterizovat dominantní témata i kompoziční postupy a prostředky v současné literatuře pro děti a mládež.
- Osnova
- 1. Proměny české a světové literatury pro děti a mládež po roce 2000 (témata, způsoby zpracování, autorské osobnosti). 2. Dominance vizuálního vypravěče, proměny knižního tvaru. 3.‒ 6. Aktuální témata v současné próze pro děti a mládež. 7. ‒ 9. Nositelé Ceny Hanse Christiana Andersena a Astrid Lindgrenové v posledním desetiletí. 10. Současné teoretické koncepce literatury pro děti a mládež. 11. Aktuální dění v oblasti literatury pro děti a mládež. 12. Problematika národního a nadnárodního v literatuře pro děti a mládež.
- Literatura
- Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2012.
- časopis Bookbird (archiv přístupný z www.ibby.org)
- URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády. Téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9.324 stran.
- časopis Bibiana (archiv přístupný z www.bibiana.sk)
- MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vydání. V Praze: Albatros, 2013, 430 stran. ISBN 9788000033365. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace : studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia, 2010, 173 stran. ISBN 9788073688592. info
- Výukové metody
- Přednáška doplněná prezentací beletristických pramenů, studenti si výklady doplňují samostatnou četbou doporučené literatury.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za písemnou práci (rozsah 3-5 stran), u níž se celkem 30 body hodnotí odbornost, vlastní interpretační přístup a jazyková úroveň zpracování. K získání zápočtu je zapotřebí dosáhnout minimálně 25 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/CJp505