PdF:CJp505 Podoby nejnovější české a svět - Informace o předmětu
CJp505 Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student je na základě osvojené literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit současnou českou i světovou literární produkci určenou dětem a mládeži, orientovat se v knižní nabídce a vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích. Dokáže literaturu vnímat jako důležitý prostředek poznávání a osobnostního rozvoje, a to zejména se zohledněním hodnot empatie, solidarity a tolerance.
- Výstupy z učení
- Student zná literární tvorbu výrazných autorských osobností české a světové literatury pro děti a mládež od počátku 21. století, dokáže ji zařadit do vývojových souvislostí a interpretovat. Uvědomuje si stěžejní rysy společné této literární produkci. Je schopen charakterizovat dominantní témata i umělecké postupy a prostředky v současné literatuře pro děti a mládež. Získá kompetenci reflektovat vlastní četbu jako východisko pro diskusi s žáky, a to nejen v literárněvýchovném kontextu, a vytvářet tak bezpečný prostor ve výuce.
- Osnova
- 1. Aktuální dění a proměny české a světové literatury pro děti a mládež po roce 2000. Významná literární ocenění a jejich laureáti (Cena Hanse Christiana Andersena, Cena Astrid Lindgren, BIB Bratislava). 2. Filozofizace literatury pro mládež. Jostein Gaarder jako filozof i pedagog, popularizace filozofie, dovednost klást otázky a její význam v procesu poznávání. 3. Tematika smrti v literatuře pro děti, utváření konceptu smrti v literatuře pro děti prostřednictvím příběhů s personifikovanou Smrtí. 4. Tematika smrti v literatuře pro mládež, literární zobrazení umírání a smrti v realistické i metaforické podobě jako prostředek k docenění hodnoty života. 5. Multikulturní komunikace jako téma literatury pro děti a mládež, cyklus „O Neviditelném“ E.-E. Schmitta a výchova k náboženské toleranci. 6. Obraz cizího a cizince v literatuře pro děti a mládež, jinakost jako zdroj společenského obohacení. 7. Domov jako bezpečný prostor pro dospívání, literatura pro děti a mládež s tematikou vnitřního ohrožení domova (literární zobrazení domácího násilí, sociálního vyloučení, neúplné rodiny v literatuře pro všechny věkové kategorie od předčtenářů po dospívající). 8. Domov jako bezpečný prostor pro dospívání, literatura pro děti a mládež s tematikou vnějšího ohrožení domova (problematika migrace a uprchlictví v realistických i metaforických příbězích; literární obrazy environmentálních hrozeb a katastrof). 9. Děti a válka; literárněhistorické souvislosti dané tematiky od roku 2000 do současnosti; různorodost narativů o holokaustu v závislosti na národním literárním kontextu. 10. Děti a válka; autentické materiály (dětské válečné deníky) a jejich ediční zpřístupnění. 11. Já, my, ty, oni; literatura pro děti a mládež a její možnosti při utváření vlastní osobnosti (identita a identifikace), posilování empatie a solidarity. 12. Modelová komplexní interpretace literárního díla jako východisko pro tvorbu vlastních reflexí.
- Literatura
- URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády. Téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9.324 stran.
- časopis Bibiana (archiv přístupný z www.bibiana.sk)
- časopis Bookbird (archiv přístupný z www.ibby.org)
- Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2012.
- SALTER, Colin. 100 children's books : that inspire our world. Edited by Hetty Hopkinson. London: Pavilion, 2020, 224 stran. ISBN 9781911641087. info
- MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vydání. V Praze: Albatros, 2013, 430 stran. ISBN 9788000033365. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace : studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia, 2010, 173 stran. ISBN 9788073688592. info
- Výukové metody
- Přednáška kombinuje literárněhistorický a literárněteoretický výklad s interpretační prací vybraných beletristických pramenů z české a světové literatury pro děti a mládež, a to s přihlédnutím k cílům předmětu, jež přesahují literárněvýchovnou rovinu. Studující si výklady doplňují samostatnou četbou literárních děl souvisejících s jednotlivými tématy. Možnosti samostudia rozšiřuje Interaktivní osnova k předmětu, jež nekopíruje obsah přednášek, ale nabízí alternativní uchopení tématu (odborné texty a ukázky z beletrie jako další náměty a podněty k samostatným úvahám na dané tematické okruhy).
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za písemnou práci (rozsah 3-5 stran), u níž se celkem 30 body hodnotí odbornost; vlastní interpretační přístup k literárnímu textu; schopnost reflexe tématu s ohledem na školní i mimoškolní práci s dětmi a dospívajícími; jazyková úroveň zpracování. K získání zápočtu je zapotřebí dosáhnout minimálně 25 bodů.
- Informace učitele
- Interaktivní osnova bude zpřístupněna zapsaným studentům předmětu k zobrazení a čtení vždy v týdenním režimu. Informace pro studující, kteří v daném semestru vyjíždějí na pobyt Erasmus, pracovní stáž: Předmět je vyučován formou přednášek; účast na nich není v souladu se SZŘ MU evidována a není jí podmíněno úspěšné ukončení předmětu. Studující se věnují samostudiu dle interaktivní osnovy a vloží do odevzdávárny v IS práci dle instrukcí zveřejněných spolu s tématy práce počátkem semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp505