SOk841 Tělesná výchova 2: Základy pohybových aktivit 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOk831 Tělesná výchova 1
Předmět navazuje na předměty úvod do tělesné výchovy a základy pohybových aktivit 1. Obsahem předmětu jsou pohybové aktivity vhodné pro děti a mládež v rámci organizovaných pohybových aktivit i v rámci volnočasových aktivit podporujících zdraví. Konzultace jsou zaměřené na zdokonalení příslušných pohybových dovedností studentů, získání potřebných vědomostí a zvládnutí základních metodických postupů včetně bezpečnostních, hygienických a aplikačních požadavků s ohledem na věkové, výkonnostní, zdravotní a sociální specifika dětí a mládeže.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní vědomosti a dovednosti potřebné k organizování a řízení vybraných pohybových aktivit, které mohou být uplatněny v oblasti výchovy a volnočasové pedagogiky. Tyto aktivity vedou děti a mládež k utváření odpovídajícího pohybového režimu v rámci zdravého životního stylu. Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat pohybové aktivity na různé věkové skupiny dětí a mládeže a zohledňovat jejich individuální specifika vývoje nebo zdravotní a sociální stav.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student umět organizovat pohybové aktivity na odpovídající úrovni.
Osnova
  • 1-3 Zásady bezpečnosti a hygieny při atletickém výcviku, stavba atletického rozcvičení. Základní pojmy týkající se běhů, skoků a hodů. Metodické a technické zvládnutí prvků běžecké abecedy. Průpravná cvičení a hry pro rozvoj běžecké rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti. Technika a metodika nácviku běhů, skoků a hodů. Základní startovní povely a signály, nácvik jednotlivých druhů startů. Pomůcky pro měření výkonů, způsoby měření a zaznamenávání výkonů, základní pravidla probíraných disciplín. Rozšíření zásobníku průpravných cvičení a her pro jednotlivé atletické činnosti s použitím pomůcek atletických sad Českého atletického svazu (projekt Atletika do škol). Atletické soutěže pro děti a mládež.
  • 4-6 Základní pohybové a sportovní hry, jejich přiměřenost s ohledem na věk a individuální předpoklady. Soutěže v pohybových a sportovních hrách. Základní pojmy spojené s osvojovanými činnostmi, označení a vybavení hřišť, role ve hře, zjednodušená pravidla, základy spolupráce, organizace utkání, sportovní hry ve vzdělávacích programech. Bezpečnost a hygiena při hrách, vhodné oblečení a obutí. Průpravná a herní cvičení pro manipulaci s míčem, základní přihrávky, pohyb bez míče i s míčem, vedení míče, střelba, obrana. Průpravné sportovní hry a hry s upravenými pravidly podle možností daných vybavením a předpoklady žáků.
  • 7-8 Základní plavecké pojmy, zásady hygieny a bezpečnosti při plavání, průpravná cvičení na suchu. Průpravná cvičení a hry pro seznámení s vodou a orientaci ve vodě, splývání a dýchání do vody. Pády a skoky do vody. Prvkové plavání stylu kraul, znak a prsa, plavecká souhra těchto stylů s dýcháním. Dopomoc unavenému plavci, záchrana tonoucího. Základy aquaerobiku a dalších netradičních aktivit ve vodě.
  • 9-10 Základní pojmy z oblasti bruslení, krasobruslení a hokeje. Metodika nácviku základního bruslení, úrazová zábrana. Základní praktický výcvik se zaměřením na jízdu vpřed, zastavení, jízdu v zatáčkách, překládání vpřed, jízdu vzad, obraty, poskoky, hry na ledě.
  • 11-12 Volitelné netradiční pohybové aktivity: in-line, lezení, parkur (dle volby studentů).
  • 13-14 Shrnutí učiva, ověření získaných poznatků.
Literatura
    povinná literatura
  • VRBAS, Jaroslav, Marek TRÁVNÍČEK a Kateřina ŠAUEROVÁ. Atletika v předškolním a mladším školním věku – učební materiál. 1. vyd. Brno: KTV PdF MU, 2013, 86 s. ISBN 978-80-210-6636-6. Po kliknutí na odkaz je potřeba kliknout ještě na název publikace Atletika v předškolním a mladším školním věku info
  • NYKODÝM, Jiří, Petr STAREC a Jiří SEDLÁČEK. Výuka bruslení hravě a bezpečně. Textová opora ke kurzu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 20 s. ISBN 978-80-210-5630-5. info
  • MAZAL, Ferdinand. Hry a hraní pohledem ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 394 s. ISBN 9788085783773. info
  • NELSON, Arnold G. a Jouko KOKKONEN. Stretching anatomy. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2007, ix, 147. ISBN 9780736059725. info
  • NYKODÝM, Jiří, Miroslav ČADA, Tomáš PĚTIVLAS, Petr STAREC, Milena STRACHOVÁ a Karel VEČEŘA. Teorie a didaktika sportovních her. Brno. Masarykova univerzita: FSpS MU, 2006, 120 s. 1. vydání. ISBN 80-210-4042-4. info
  • TÁBORSKÝ, František. Sportovní hry. První vydání. Praha: Grada, 2004, 159 stran. ISBN 8024708752. info
  • Netradiční sportovní činnosti : náměty a metody pro školu i volný čas. Edited by Renate Zimmer, Translated by Zdeněk Šmarda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 255 stran. ISBN 8071784605. info
  • MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2000, 292 stran. ISBN 8085783290. info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktické ukázky.
Metody hodnocení
Průběžné rozhovory, závěrečné rozhovory, metodické výstupy, praktické ukázky.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.