SPDC002 Metodologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je osvojit si metodologické poznatky a postupy užívané ve speciální pedagogice (vybrané metody a techniky kvalitativního výzkumu, kvantitativního výzkumu, smíšeného designu výzkumu) a nabýt nezbytné vědomosti a schopnosti nutné pro zpracování dizertační práce. Studující si osvojí dovednosti pro psaní odborného textu dle pravidel IMRAD. Pozornost bude věnována zejména přípravě přehledové studie a následně metodám případových studií a vnitrosubjektovým experimentálním výzkumným plánům, které jsou ve speciálněpedagogickém výzkumu často využívány.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Popsat nejčastěji užívané výzkumné metody ve speciální pedagogice - Vypracovat plán svého dizertačního výzkumu
- Vypracovat přehledovou stať na téma svého dizertačního výzkumu
- Psát odborný text dle pravidel IMRAD - Využívat získané metodologické poznatky pro samostatnou výzkumnou práci v rámci zpracování disertační práce.
Osnova
  • Obsahové okruhy
  • Vymezení výzkumného tématu, problému a otázky v oblasti speciální pedagogiky
  • Návrh výzkumu jako komunikační nástroj a výzkumníkův plán
  • Zdůvodnění relevance výzkumného problému
  • Rešerše zdrojů v národních a mezinárodních databázích
  • Etické aspekty zkoumání ve speciální pedagogice
  • Specifika výzkumu ve speciální pedagogice
  • Specifika kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod
  • Smíšený design výzkumu
  • Žánr přehledové stati a její tvorba pro účely dizertační práce
  • Případová studie a její použití ve speciální pedagogice
  • Vnitrosubjektový experimentální plán
  • Sekundární analýza a nevtíravé techniky výzkumu
  • Zásady prezentace výzkumných poznatků v odborných textech
  • Praktické, právní, politické a etické přesahy výzkumu ve speciální pedagogice
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydán. Praha: Portál, 2015, 734 stran. ISBN 9788026209812. info
  • YIN, Robert K. Case study research and applications : design and methods. Sixth edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxx, 319. ISBN 9781506336169. info
  • THOMAS, Gary. How to do your case study : a guide for students and researchers. 1st ed. Los Angeles: Sage, 2011, xi, 231. ISBN 9780857025623. info
  • Single case research methodology : applications in special education and behavioral sciences. Edited by David L. Gast - Jennifer R. Ledford. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xix, 415. ISBN 9780415827911. info
  • MERTENS, Donna M. a John A. MCLAUGHLIN. Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks: Corwin Press, 2004, xiv, 275. ISBN 0761946535. info
  • Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427-454.
  • THOMAS, Gary. How to do your research project : a guide for students in education and applied social sciences. 2nd ed. London: Sage, 2013, xix, 307. ISBN 9781446258873. info
    doporučená literatura
  • CLOUGH, Peter a Cathy NUTBROWN. A student's guide to methodology : justifying enquiry. 3rd ed. London: Sage, 2012, xv, 269. ISBN 9781446208625. info
  • CRESWELL, John W. A concise introduction to mixed methods research. Los Angeles: Sage, 2015, xiv, 132. ISBN 9781483359045. info
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
  • KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. Fourth edition. Los Angeles: Sage, 2019, xiv, 451. ISBN 9781506395661. info
  • CRESWELL, John W. a Cheryl N. POTH. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2018, xxv, 459. ISBN 9781506361178. info
  • POTH, Cheryl N. Innovation in mixed methods research : a practical guide to integrative thinking with complexity. First published. Los Angeles: Sage, 2018, xxxiii, 34. ISBN 9781473906693. info
  • MERRIAM, Sharan B. a Elizabeth J. TISDELL. Qualitative research : a guide to design and implementation. Fourth edition. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley brand, 2016, xix, 346. ISBN 9781119003618. info
  • BAKKER, Arthur. Design research in education : a practical guide for early career researchers. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xxii, 290. ISBN 9781138574489. info
  • MANNAY, Dawn. Visual, narrative and creative research methods : application, reflection and ethics. First published. and New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, ix, 152. ISBN 9781138024328. info
  • ESTERBERG, Kristin G. Qualitative methods in social research. Boston: McGraw-Hill, 2002, xv, 256. ISBN 0767415604. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 152 s. ISBN 978-80-7367-381-9. info
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 978-80-247-3006-6. info
Výukové metody
Seminář, konzultace projektu.
Metody hodnocení
Předložit výzkumný záměr s vymezením výzkumného pole, výzkumného cíle, metod a technik výzkumu. Předložit rešerše tří metodologických knih dle vlastní volby a zaměření výzkumu studenta. Studující vypracuje přehledovou stať s tématem z oblasti svého dizertačního výzkumu, a nabídne ji k publikaci odbornému časopisu. Ústní zkouška ve formě rozpravy nad dizertačním projektem a jeho metodologickým plánem. Účast na intenzivním metodologickém workshopu v rozsahu tří dní (povinné pouze pro studenty prezenčního studia).
Informace učitele
Další informace upřesní vedoucí disertační práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.