PdF:SPk131 ICT – Speciální pedagogika - Informace o předmětu
SPk131 ICT – Speciální pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk131/OS01: Pá 12. 3. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi podpory osob se zdravotním postižením s využitím digitálních technologií. Nutností je přihlédnutí k jejich specifickým potřebám podle bariér, míry potřeby podpory či podle typu postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
- Výstupy z učení
- • student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií
• zná podmínky tvorby textů pro znevýhodněné čtenáře
• umí navrhnout postup výběru vhodné pomůcky či technologie - Osnova
- Digitální technologie
- ICT/IKT/Informatika a jeho zařazení do RVP
- Digitální, informační a mediální gramotnost
- Elektronická podpora výuky(e-learning)
- SAMR model
- Možnosti podpory osob s postižením
- Pozitiva a negativa digitálních technologií
- Asistivní technologie
- Tvorba a úpravy textů, prezentací a dalších materiálů pro osoby se znevýhodněním
- Speciální a kompenzační pomůcky, software
- Postup výběru vhodné pomůcky / technologie
- Možnosti digitální komunikace
- ICT a zdraví člověka
- Web 2.0 a přístupnost webů
- Literatura
- povinná literatura
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- doporučená literatura
- Strategie vzdělávací politiky 2030 (https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030)
- Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
- Vliv technologií v oblasti vzdělávání a v pedagogickém výzkumu. Sborník abstraktů z konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 13.–14. září 2017 v Hradci Králové (https://is.muni.cz/publication/1393110/Sbornik-anotaci-CAPV-web.pdf)
- ZOUNEK, Jiří, Klára ZÁLESKÁ a Libor JUHAŇÁK. Výuka s využitím ICT v mezinárodní perspektivě: na cestě k moderní pedagogice. LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2020, roč. 10, č. 1, s. 57-93. ISSN 1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele20201001057. URL info
- GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 s. ISBN 978-80-210-8109-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- KLUBAL, Libor, Vojtěch GYBAS, Lenka SKÝBOVÁ a Veronika ČERNOTOVÁ. 55 tipů jak využít iPad ve vyučování. Ostrava-Poruba: Wichterlovo gymnázium, 2015, 69 stran. ISBN 9788087058244. info
- DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
- HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
- neurčeno
- http://www.helpnet.cz/
- Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
- Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
- Manuál pro práci s elektronickými učebnicemi; 2016 (https://www.soubosonohy.cz/files/Petr%20Foto%20/manual_web.pdf)
- Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
- ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. info
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
- Výukové metody
- Studium odborného textu, diskuse nad odborným textem a praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Rešerše odborného textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Text bude technicky i odborně správně (alespoň 10 stran, vložené objekty). Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kritérií, každé je hodnoceno 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70 %. Kritéria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, vložení práce do Odevzdávárny v ISu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPk131