PdF:SPk553 Souběžné postižení více vadami - Informace o předmětu
SPk553 Souběžné postižení více vadami 1 - tělesné postižení
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk553/OS01: Pá 23. 4. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 30. 4. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 7. 5. 14:00–19:50 učebna 19a, So 22. 5. 8:00–13:50 učebna 19a, D. Opatřilová, P. Röderová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je prohloubit problematiku jedinců s tělesným postižením a kombinovanými vadami v oblasti vzdělávání a podpory.
- Výstupy z učení
- Student má poznatky z oblasti podpory žáků s tělesným postižením. Orientuje se v oblasti terminologie osob s kombinovaným postižením,. Umí vymezit oblast kombinovaného postižení. Zná intervenční potupy uplatňované u žáků s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami.
- Osnova
- Okruhy:
- 1. Poradenství a speciální pedagogika.
- 2. Kompetence, cíle a legislativa ke speciálně pedagogickému poradenství.
- 3. Síť poradenských zařízení.
- 4. Profil poradenského pracovníka.
- 5. Zásady poradenské intervence.
- 6. Metody a prostředky poradenské práce.
- 7. Speciálně pedagogická diagnostika v poradenství.
- 8. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
- 9. Poradenství a raná péče.
- 10. Poradenství v oblasti předškolního a školního vzdělávání.
- 11. Kariérní poradenství.
- 12. Vývoj vztahu společnosti k jedincům se zdravotním postižením se zaměřením na tělesně postižené.
- 13. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé.
- 14. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku.
- 15. Diagnostika dítěte od tří do šesti let.
- 16. Školní zralost.
- 17. Vzdělávání jedinců se zdravotním postižením, možnosti integrace.
- 18. Specifika výuky na základní škole pro tělesně postižení.
- 19. Vývoj, diagnostika a rozvoj hrubé motoriky se zaměřením na tělesně postižené.
- 20. Vývoj, diagnostika a rozvoj jemné motoriky se zaměřením na tělesně postižené.
- 21. Vývoj, diagnostika a rozvoj grafomotoriky a psaní u tělesně postižených.
- 22. Využití počítačů u tělesně postižených.
- 23. Klasifikace pohybových vad.
- 24. Centrální a periferní obrny.
- 25. MO – etiologie, formy, charakteristika.
- 26. Psychologické zvláštnosti u dětí s MO
- 27. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. Nápadné znaky orálního vývoje.
- 28. MO jako kombinované postižení, možnosti vzdělávání, specifika (speciální škola – alternativní programy).
- 29. Bazální stimulace.
- 30. Vliv zdravotního postižení na osobnost jedince.
- 31. ADD – etiologie, charakteristika, vliv na psychický vývoj.
- 32. Charakteristika jedinců se zdravotním znevýhodněním (zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc), nejčastější výskyt.
- 33. Specifika vzdělávání ve školách při nemocnicích, ozdravovnách, léčebnách.
- 34. Herní terapie.
- 35. Hipoterapie, canisterapie.
- 36. Arteterapie, muzikoterapie.
- 37. Ergoterapie.
- 38. Vojtova metoda reflexní terapie.
- 39. Specifika rehabilitace u seniorů.
- 40. Alternativní a augmentativní komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- Výukové metody
- Seminář,exkurze, analýza případové sudie.
- Metody hodnocení
- Seminární práce. Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Odborná literatura:
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6.
KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.
KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Aleš enk Dobrá Voda: 2002. ISBN 80-86473-23-6.
KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha, UK, 2002. ISBN 80-7290-094-3.
KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6.
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988
LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991
LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8.
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9.
MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3
NILSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9.
OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1.
PILAOVÁ, T., T. HRADÍLKOVÁ Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici. Brno: MU, 1997
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-570-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9.
SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X.
SORIANO, V. Raná intervence v Evropě. Trendy v 17 evropských zemích. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdlávání, 2000. ISBN 87-90591-04-6.
SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-14-95
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0.
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.
VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X.
TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3.
VAŠEK, Š., VANOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9.
VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001
VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ISBN 80-7184-203-6.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPk553