SPkK08 Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
75 % účast, samostudium literatury, případová studie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je popsat specifika speciálněpedagogické diagnostiky u osob s tělesným postižením. Důraz bude kladen na mezioborovou spolupráci.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: - student se orientuje v somatopedické terminologii;  - dokáže vybrat a popsat diagnostické metody a nástroje používané při somatopedické diagnostice;  - je schopen charakterizovat diagnostické domény u žáků s TP;  - umí vysvětlit specifika somatopedické diagnostiky vzhledem k věkovým obdobím.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):  -Pojetí speciálněpedagogické diagnostiky somatopedické, cílová skupina (vybrané druhy tělesného postižení a onemocnění).  - Diagnostika v jednotlivých obdobích vývoje (raný věk, předškolní věk, školní věk, dospělost).  - Diagnostické metody a nástroje (klinické, obecné, záznamové archy).  - Oblasti diagnostických domén u žáků s tělesným postižením.  - Specifika školní zralosti, odklad školní docházky.  - Specifika předprofesní přípravy žáků s tělesným postižením.  - Poradenské služby, mezioborová spolupráce.  - Prezentace kompenzačních pomůcek – diskuse.  - Případové studie – prezentace diagnostických postupů, diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 292 s. ISBN 978-80-210-3977-3. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
Výukové metody
Seminář, výukové prezentace, video ukázky, příklady dobré praxe.
Metody hodnocení
Ústní zkouška- obhajoba případové studie Diagnostika žáka s TP (dle diagnostických domén)
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím doplněna.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022.