SZc018 Didaktika českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s různorodými metodami a formami práce s jazykovým materiálem ve výuce jazyka na základní škole.
Výstupy z učení
Studenti dokážou zhodnotit koncepci zařazení jazykového učiva v učebnicích i vytvářet vlastní cvičení. Dokážou vytvořit odborně správný a metodicky ucelený tvar výukové jednotky (cíle, obsah, metody, formy práce).
Osnova
  • 1. Obsah jazykového vyučování na základní škole. 2. Metody a formy výuky jazyka, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin jazykového vyučování. 4. Příprava hodiny jazykového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování mluvnických dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 8. Vyučování jednotlivým tematickým celkům — výstupy studentů a jejich rozbor. 9. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci.
Literatura
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : kompas moderního učitele. 1. vydání. Praha: Raabe, 2020, 164 stran. ISBN 9788074964565. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
  • ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha: SPN, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 156 s. ISBN 8090166245. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Translated by Jiří Tůma. Vyd. 2., (V nakl. Stehlík 1. Volary: Stehlík, 2003, 207 s. ISBN 809027076X. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář Metody: aktivní práce studentů, simulace výukových situací, řešení a vytváření modelových příkladů, diskuse nad odbornými otázkami oboru
Metody hodnocení
Způsob ukončení: zápočet Požadavky na ukončení předmětu: Zpracování uceleného výukového bloku prezentujícího jazykové učivo libovolného ročníku základní školy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.